The Life of David Gale

recensie: The Life of David Gale

Een origineel thema is het niet, de omstreden doodstraf. Er zijn genoeg films over gemaakt. En al is David Gale misschien niet de beste, toch is de film de moeite waard om te zien. Regisseur Alan Parker heeft zijn best gedaan en met deze acteurs kun je de 130 minuten durende film met gemak uitzitten.

~

Het verhaal draait uiteraard om David Gale (Kevin Spacey), een toegewijde vader, geliefde professor en gerespecteerd tegenstander van de doodstraf. Zijn wereld komt op zijn kop te staan als een studente hem beschuldigt van verkrachting. Gale raakt zijn baan, vrouw en kind kwijt en belandt in de goot. Het drama wordt nog erger als hij wordt verdacht op de moord van zijn collega-activiste en tevens beste vriendin Constance Hallaway (Laura Linney). Drie dagen voor de executie besluit hij een exclusief interview te geven aan journaliste Bitsey Bloom (Kate Winslet) van News Magazine. Bloom krijgt elke dag twee uur de tijd om met Gale te praten. In de film krijg je door drie flashbacks, die soms te lang duren, een beeld van hoe het zover heeft kunnen komen dat Gale nu in Death Row is terecht gekomen.

Thriller

~

De journaliste is allesbehalve slim, want zeg nou zelf: als je elke dag maar twee uur de tijd hebt om met een man te praten voordat hij zijn laatste lucht zal uitblazen, dan laat je het toch niet aankomen op de laatste paar uur van zijn leven. Toch?! Maar natuurlijk komt het daar wel op neer. Gale weet het vertrouwen van Bloom te winnen die daardoor gaat twijfelen aan zijn onschuld en op onderzoek uitgaat. Naar deze duidelijke spanningsboog wordt de hele film toegewerkt en dat maakt de film naast een drama ook een thriller.

Verrassing

Uiteraard begeeft de auto van deze slome journaliste het op het cruciale moment – een typisch geval van een cliché dat veel mooier ingevuld had kunnen worden. En dat is nog niet eens het enige cliché in de film. Jammer is dat, want je zit het ene moment op het puntje van je stoel, terwijl je even later denkt, ‘oké, laat maar’. Toch is er nog een kleine verassing voor de kijker weggelegd op het eind, nadat je denkt dat de film is afgelopen.

Slachtoffer

Alhoewel Kate Winslet haar rol aardig speelt, wordt de film gemaakt door Spacey, die gewoon zijn ding doet. Al wekt hij wel vanaf het begin teveel sympathie, waardoor je al aanvoelt waar het verhaal naartoe gaat. Een compliment ook zeker voor actrice Laura Linney, die haar rol als activist en slachtoffer goed weet neer te zetten.

Meeslepen

Het verhaal is fictief, maar na de film ga je je toch wel even afvragen hoe dat zit met die doodstraf. Is het wel rechtvaardig? Maar al hoopten de filmmakers misschien dat je er langer over na zou denken, ze zijn er toch niet helemaal in geslaagd. Het is gewoon een verhaal waarbij je de rechtsgang mist om er dieper over na te denken. Toch is dat niet echt nodig om deze film te gaan zien en je te laten meeslepen door het leven van David Gale.