Cruisen langs de afgrond

recensie: L'inconnu du lac

L’inconnu du lac werd al goed ontvangen in Cannes en door de internationale filmpers. Toch is de film, afgezien van de mooie sfeershots die contrasteren met zeer vleselijke gefilmde gay-seks, niet zo bijzonder als de hype doet vermoeden.

De eerste shots van L’inconnu du lac geven een mooi beeld van de luie ambiance van een Franse zomer waar de wind gemoedelijk door de bomen waait en je uitkijkt over een idyllisch meer. We zien de hoofdpersoon Franck door dit landschap lopen, terwijl hij op zoek is naar seks. Het meer en de bossen zijn namelijk een ontmoetingsplek voor homoseksuele mannen.

~

De film schroomt niet om dit expliciet te tonen. Verschrompelde penissen en hangende balzakken pronken in de zon en worden door andere mannen bekeken en opgemeten. Vervolgens zuigen mannen elkaar af terwijl anderen opgewonden toekijken en zich aftrekken. In de schaduw van bomen wordt een ejaculatie getoond, terwijl naast gekreun ook het ritselen van blaadjes is te horen.

Opwindende dreiging
Toch is dit geen seksueel paradijs. In bepaalde shots toont Alain Guiraidie het afval van het morsige sekstoerisme zoals gebruikte condooms tussen de struiken. Ook zijn de relaties tussen de mannen niet altijd makkelijk. Franck praat tussen zijn escapades met een oudere man die steeds voor het meer zit en zich niet bezighoudt met seks omdat hij zichzelf niet aantrekkelijk vindt. Die gesprekken vormen een tegenwicht met het seksuele hedonisme van Franck.

~

Dreigender wordt het als Franck de knappe Michel ziet en gelijk op hem valt. Als Franck getuige is van een moord die Michel pleegt, ontstaat er twijfel. Franck heeft toch seks met Michel en vertelt bepaalde details niet door aan een rechercheur die de moord onderzoekt.

Het is dit thrillerelement dat nog het minst bevredigend werkt in de film. Er zijn vergelijkingen gemaakt met het werk van Hitchcock, maar de personages in de film zijn niet goed uitgewerkt. Ook is al snel duidelijk dat Michel niet te vertrouwen is, waardoor de suspense niet echt blijft hangen. Dat Franck twijfelt wordt verder niet goed uitgediept en maakt van hem een bijzonder flat character.

De film moet het uiteindelijk van de sfeer hebben waar seks en landschap bij elkaar worden gebracht in mooie, maar ook vervreemdende shots. Qua verhaal en karakterontwikkeling scoort L’inconnu du lac slecht en het wat stereotiepe gegeven van een verleidelijke, maar gevaarlijke vreemdeling wordt verder niet verrassend uitgewerkt.