Karikaturale maatschappijschets

recensie: Crimen ferpecto

Playboy Rafael uit Crimen ferpecto van de Spaanse regisseur Àlex de la Iglesia heeft het allemaal: een succesvolle baan als kledingverkoper, elke avond vrijblijvende seks met verschillende sexy verkoopsters van zijn afdeling en het respect en ontzag van zijn collega’s. Maar wanneer op een dag een langverwachte promotie naar zijn aartsrivaal Don Antonio gaat, stort zijn droomwereld in…

De titel van deze film, het verkeerd spellen van ‘perfecto’, verwijst naar het feit dat we niet moeten proberen perfect te zijn, maar juist moeten zoeken naar het absurde, zegt de regisseur in het bijgevoegde interview op de dvd.
Rafael is dan ook duidelijk een antiheld; hij is glad, egoïstisch en praat constant op narcistische wijze tegen de camera over zijn geweldige bestaan. Wanneer Rafael echter in een ruzie per ongeluk Don Antonio vermoordt, wordt hij afhankelijk van de lelijke verkoopster Lourdes, die getuige was van de moord en al jaren verliefd is op Rafael. We zien hem langzaam veranderen in de man die hij vreesde te worden: een onderdanige slaaf in een verstikkende relatie. Lourdes misbruikt Rafael op alle mogelijke manieren en neemt zo wraak voor het feit dat hij haar nooit zag staan.

Absurd

~

Het verhaal is karikaturaal, absurd, en ronduit hilarisch. Zo zit het vol met enorm overdreven seksscènes die echt over de top zijn. Maar daarnaast is er ook ruimte voor een maatschappijkritische noot. De bezoekers van het warenhuis die elke dag voor de deur staan te dringen zijn een metafoor voor de gretigheid van de huidige consumptiemaatschappij en de lelijke Lourdes dient als les voor onze uiterlijke oppervlakkigheid.

De film heeft een hoog tempo, wat over het algemeen meewerkt aan het komische effect en zorgt dat het verhaal lekker loopt, maar soms ook zorgt voor enige duizeligheid, zeker omdat wij op de snel voorbijrazende Nederlandse ondertiteling aangewezen zijn.

Thriller met zwarte humor

Àlex de la Iglesia kwam in 2000 al met de film La Comunidad, een film waarin de vondst van het lijk van een van de bewoners van een flat zorgt voor veel ophef. Net als deze film is Crimen ferpecto een geslaagde mix tussen thriller en zwarte humor. De la Iglesia geeft een grimmig beeld van het moderne Spanje, maar weet dit gelukkig met een glimlach te brengen. Ook uit deze film blijkt weer dat de Spaanse cinema een apart soort films oplevert, met een soort absurde logica die je, naarmate je er langer naar kijkt, vanzelf voor lief gaat nemen.

De dvd bevat een reeks onderhoudende korte interviews, die leuke en interessante achtergrondinformatie over de film en het verhaal bieden. Ook is er een behind the scenes te zien, die helaas niet veel verder komt dan met elkaar dollende acteurs.