Een voorleesversie van conceptkunst

recensie: Dadara & Sanne Bakker - Een biljet van oneindig

Dadara presenteert samen met Sanne Bakker een kinderboek waarin het idee achter het kunstproject Exchanghibition wordt uitgelegd. Met dit project stelt Dadara vragen over wat nu de daadwerkelijke waarde is van geld. Niet hoeveel goud je ermee kunt kopen, maar wel of je er gelukkig van wordt, bijvoorbeeld. Bij de Exchanghibition Bank kun je dan ook geld inwisselen voor (onder andere) een biljet van Oneindig, of voor Liefdesbiljetten, of biljetten van 0.

Dat concept is nu nog wat verder uitgewerkt in samenwerking met Sanne Bakker. Zij schreef de tekst van het boek waarin Dadara de illustraties verzorgde. Het kinderboek vertelt over Meneer Ping, die hele dagen alleen maar zijn geld telt, en over Meneer Utopie, die niets bezit behalve zijn zorgvuldig in potjes opgeborgen dromen. Op een dag heeft Meneer Ping de onbedwingbare behoefte om zijn geld op te eten.

Ongekend verbonden

Hoewel hij het opgegeten geld ook weer uitbraakt geeft het hem een gevoel van voldoening. Ook geeft het hem enorm veel energie. In plaats van geld tellen gaat hij de dingen doen die hij leuk vind, of altijd al eens heeft willen proberen. Ook voert hij zijn hulp in de huishouding (Duizendpoot Poen) biljetten, waardoor de duizendpoot alles in moordend tempo gaat doen. Al met al ontstaat er een zee van tijd om leuke dingen te doen voor de twee.

Ergens anders in het bos komt meneer Utopie een duizendpoot tegen die hem mee probeert te nemen. Omdat Utopie een zwak heeft voor duizendpoten volgt hij hem dieper het bos in, waar hij op een geldboom stuit. Waar meneer Ping zijn opgegeten geld weer uitspuugt schieten deze bomen uit de grond, vol met biljetten. Meneer Utopie heeft nu eindelijk genoeg geld om zijn dromen te verwezenlijken.

Onvermijdelijke uitkomst

De paden van meneer Ping en meneer Utopie zullen elkaar (uiteraard) kruisen in de loop van het verhaal, waar allebei de heren leren dat er belangrijker zaken zijn dan geld en materiele eigendommen. Dat de twee elkaar tegen het lijf lopen is al snel duidelijk. Het boek is dan ook niet bedoeld als een pageturner die ieder moment spannend moet zijn. Het is een ideeënroman, bedoeld voor jonge kinderen.

De boodschap ligt er dan ook dik bovenop, maar wordt wel goed gebracht. Geld hebben is nutteloos als je er niets mee doet, net zoals geld uitgeven onmogelijk is als je het niet hebt. De vraag die meneer Ping en meneer Utopie zichzelf moeten stellen is: wat is belangrijk? Waarom wil meneer Ping zoveel mogelijk geld hebben? Welke dromen zijn het belangrijkste voor meneer Utopie?

Geslaagd, met enige aantekeningen

Een biljet van oneindig is duidelijk geschreven voor jonge kinderen, of om voorgelezen te worden. De Bakker heeft daar de juiste toon voor gevonden die consequent wordt vastgehouden. In vergelijking met het thema van het boek lijkt die wat simplistisch, maar wie onbevangen begint te lezen wordt daar niet door gehinderd. De illustraties van Dadara zijn uitgesproken qua stijl. Er bestaat geen twijfel over wie de tekeningen gemaakt heeft.

Een nadeel van het boek is dat de illustraties en het verhaal meestal niet goed bij elkaar aansluiten. Qua voorlezen is er dan weinig om de luisteraar in het verhaal te betrekken, maar dat doet niet af aan de kwaliteit van de illustraties. Visueel is het een showcase voor de veelzijdigheid van Dadara als kunstenaar. Het geheel is daarmee onderhoudend, leerzaam en mooi in elkaar gezet. Ook is het enigszins moraliserend, maar dat is dan weer niet heel erg opvallend.