8WEEKLY

Kunstwinkel Zus

Artikel: Een uniek concept van twee ondernemende zussen

Alle mensen die tijdens het interview voorbijlopen draaien hun hoofd om naar binnen te kijken en hoewel ze duidelijk een doel leken te hebben met hun stevige tred, gaan ze toch stil staan om wat langer te kijken of naar binnen te stappen. Zus nodigt uit. Samen werkten de zussen Hester en Jitske na hun opleiding aan het verfrissende concept. Twee maanden geleden openden ze voor het eerst de deuren van de voormalige opslagruimte in de Amsterdamse Gerard Doustraat.

“Op de eerste plaats komt laagdrempeligheid”, legt oprichter Hester uit, terwijl medeoprichter en zus Jitske heftig knikt. Ze kijken naar de ruimte en ik volg hun blik. Het is een open lichte ruimte, volledig wit geschilderd en gevuld met beeldende kunst en design van beginnende kunstenaars. Er staat een kledingrek achterin en er is een wand met haakjes in de vorm van handen voor hippe kettingen en designtassen. In een hoek staat een TV waarop videokunst wordt getoond. Het assortiment weerspiegelt de opleidingen van de zussen. Hester volgde een opleiding aan de kunstacademie tot beeldend kunstenaar, terwijl Jitske de modeacademie heeft afgerond. Zusterlijk verenigden zij hun kennis en ideeën in kunstwinkel Zus.
De winkel alias galerie is vernieuwend en aantrekkelijk voor zowel kunstenaars als publiek. Het concept is gebaseerd op het verhuren van een stuk wand, vloer of kleerhanger voor een maandelijks bedrag. Op deze manier kunnen kunstenaars en designers hun creatieve uitingen toegankelijk maken voor een groter publiek. Het is dan ook het samengaan van mode, design en beeldende kunst die Zus uniek maakt.

Beginnende kunstenaars een kans geven

Kunstenaars reageren enthousiast op de vraag wat zij van het initiatief vinden. Designer Cindy Jeurissen maakt tassen en portemonnees in gekleurd leer van hoogwaardige kwaliteit met aparte ritsen en stiksels.”Kunstwinkel Zus is Cin’s eerste en enige verkooppunt in onze hoofdstad. Een goede samenwerking, want sinds de opening vliegen de karakteristieke Cin-portemonnees de winkel uit!” De winkel heeft veel van dergelijke accessoires, zoals de aparte, maar zeer draagbare topjes van Jessica Joyce en de barokke kettingen van Ineke Otte met plastic vissen, die ook in de museumwinkel van het Stedelijk Museum worden verkocht. De werken van zeefdrukkunstenaar Martin Draak drukken heel concreet uit wat de zussen beogen. Zijn licht erotisch getinte prenten van Zuid-Amerikaanse schoonheden, kijken de toeschouwers sensueel aan. “Hier is geen plaats voor sceptisch of cynisch gezeur over de grens tussen low art en high art. Als je iets moois hebt, waarvan je denkt dat mensen er plezier van zullen hebben en je bent overtuigd genoeg van de verkoopbaarheid van je werk, dan is zo’n winkel ideaal. Het werk wordt zorgvuldig opgehangen en de drempel om naar binnen te stappen ligt onder de zeespiegel. Bij galeries is dat wel anders.”

En het wemelt daar ‘onder de zeespiegel’ van kunstenaars, maar ook van een geïnteresseerd publiek. De prijzen van de kunstwerken variëren van twintig tot vijftienhonderd euro. “Zo kan iedereen iets naar zijn smaak vinden, zonder dat de portemonnee het struikelblok hoeft te zijn.” Jitske vult haar zus hier aan: “We willen mensen vooral niet het gevoel geven dat ze iets moeten kopen. Ze kunnen zich hier op hun gemak voelen en op die manier willen we een kring opbouwen van terugkerende mensen. “De muziek op de achtergrond en de tafeltjes met tijdschriften dragen hier aan bij. Onder het genot van een kopje thee, kun je eens rustig nadenken en je voorstellen hoe het ‘boven de bank’ zou staan.” In het keukentje staat een bonte verzameling thee- en koffiekopjes keurig op een rijtje. “Die hebben we verzameld”, antwoordt Hester als ze me de kopjes ziet bestuderen. “Voor vier euro mogen mensen zelf het kopje kiezen waar ze uit willen drinken en het vervolgens mee nemen.” Ik voel me steeds meer thuis bij de zussen. Op de vraag aan welke selectiecriteria een kunstwerk moet voldoen, komt weer de laagdrempeligheid om de hoek kijken. “We willen beginnende kunstenaars een kans geven. Alle kunstenaars kunnen zich aanmelden via onze website. Wel willen we eerst het werk in het echt zien voor we het hier ophangen en niet alleen op een foto, want dat kan heel anders uitpakken is onze ervaring.” Voor Hester en Jitske is het de eerste keer dat ze een onderneming opstarten. Ook zij zijn beginners en ze hebben tijdens de eerste maand dat ze open zijn al veel geleerd. Bijvoorbeeld dat een witte vloer wel heel mooi is, maar dat je het na een opening met vieze schoenen en champagne moeilijk schoon krijgt. “We hadden nog dagen zere knieën van het boenen.”

Kunstwinkel Zus
Gerard Doustraat 80 hs
tel. 020-6627066