Een klein meisje en de grote stad

recensie: Luke Pearson - Hilda en de vogelparade & Hilda en de zwarte hond

De Hilda-reeks door Luke Pearson is bedoeld voor kinderen, maar heeft ook genoeg te bieden voor volwassen lezers. Hoofdpersoon Hilda is een innemend en schattig meisje dat open en vol vertrouwen naar de wereld kijkt. De avonturen die ze beleeft, worden op een soortgelijke manier verteld.

In Hilda en de vogelparade moet Hilda nog leren om te gaan met de verhuizing van het platteland naar de stad. Ze kan er niet langer op uit trekken zonder toezicht, er zijn geen uitgestrekte vlaktes meer in de buurt, of bossen en beekjes om in te spelen. Dat klasgenootjes vragen of ze mee mag is dan ook een uitkomst. Samen gaan ze de wijk in om te spelen.

Aanpassingsvermogen

Maar het spelen is heel anders dan Hilda gewend is. Ze kan nergens goed meedoen, hoewel niemand dat erg vindt. Als de andere kinderen vogels gaan bekogelen wil Hilda niet meedoen. Sterker nog, ze ontfermd zich over een raaf die geraakt is door een steen. Samen met de vogel met geheugenverlies gaat ze naar huis. Althans, dat probeert ze. Verdwalen, monsters tegenkomen en je moeder mislopen – het zit Hilda tegen. Maar dankzij haar nieuwe vriend komt alles toch nog goed.

Hilda en de zwarte hond wordt in dezelfde stijl verteld. De stad wordt geteisterd door een grote, zwarte hond die chaos veroorzaakt. Ondertussen verschijnen er steeds meer harige wezens op straat. Normaal wonen deze zogenoemde “nissen” in de ongebruikte en verborgen ruimtes in huizen, maar steeds vaker worden ze uit huis gestuurd. Een goede basis voor een eng en spannend verhaal, maar het blijkt een heel lief verhaal te zijn, wederom over vriendschap en loyaliteit.

Lieflijk en leuk

De grote kracht van de Hilda-boeken zit precies is die lieflijkheid. Ook al lijkt iets heel eng, gevaarlijk en groot, meestal is het gewoon een lief huisdier, of een vriendelijke vogel die het beste voor iedereen wil.. Pearson houdt zijn tekeningen simpel en kleurrijk. De stijl komt bijna kinderlijk over, maar laat zien dat Pearson over behoorlijk wat kunde beschikt. Zo is niet alleen het verhaal zelf schattig, maar ook de vorm waarin het gebracht wordt.

De fantasievolle en uitgebreide wereld die in de Hilda-boeken getoond wordt is een wereld waar trollen, monsters en fantastische beesten aan de orde van de dag zijn. Toch is het heel makkelijk om je in die wereld te wanen als je de boeken leest. Door de open en uitnodigende stijl van Pearson is er zo goed als geen drempel om met Hilda mee te leven. Aanraders voor iedereen, jong of oud!