Codex Atlanticus neemt je mee op avontuur

recensie: Serenity - Codex Atlanticus
Serenity - Codex Atlanticus

De Oostenrijkse symfonische metalband Serenity pakt vol uit op het nieuwe album Codex Atlanticus. De cd ademt avontuur en neemt je mee op reis door fantasierijke werelden.

Codex Atlanticus begint goed met het gelijknamige instrumentale nummer dat zo de soundtrack van Game of Thrones had kunnen zijn. Het schept hoge verwachtingen voor de rest van het album, maar die worden slechts deels waargemaakt. Een nummer dat er met kop en schouders bovenuit steekt is ‘Iniquity’, dat je meeneemt in een Pirates of the Caribbean-achtige wereld, waarin gestreden wordt voor gerechtigheid. De stem van Georg Neuhauser komt goed uit en de koortjes versterken de dramatiek.

Leonardo Da Vinci
Het eigenaardige ‘The Perfect Woman’ is het dieptepunt van het album, maar het nummer is toch interessant. De band heeft zich laten inspireren door Leonardo Da Vinci en dat komt in dit nummer, waarin het schilderen van de Mona Lisa wordt bezongen, duidelijk naar voren. Het is te zoet en bombastisch en doet aan veel andere liefdesnummers denken. Het intro heeft veel weg van ‘Baba O’Riley’ van The Who, het volgende deel doet denken aan ‘Listen To Your Heart’ van Roxette, daarna komt er een gedeelte dat veel gelijkenis heeft met ‘I’d Do Anything For Love’ van Meat Loaf. Het terugkerende thema lijkt bovendien bijna één op één op ‘Senza Una Donna’ van Zucchero. Is dit een parodie of is dit serieus gemeend?

Muzikale kracht
De kracht van Serenity is het instrumentale gedeelte van hun muziek. Muzikaal pakt de band groots uit: de stukken zijn theatraal en dramatisch en nemen je mee op avontuur in een nieuwe wereld. De zang is geen sterk punt. In 2015 verliet de vrouwelijke vocalist Clementine Delauney Serenity en dat is een groot verlies. De stem van zanger Georg Neuhauser is wel redelijk goed en door zijn accent is heen te luisteren, maar het is geen aandachttrekker. De mooiste zangstukken zijn de enkele koortjes en de vrouwenstemmen.

Codex Altanticus is al met al een wisselvallig album, met hoogtepunten die je meenemen op avontuur, maar ook met een enkel dieptepunt waarbij het glazuur van je tanden af springt.