Boeken / Strip

De megalomanie van een fantasiefiguur

recensie: Tony Millionaire - Billy Hazelnuts

Schrijver en tekenaar Tony Millionaire geldt al een tijdje als een golden boy binnen de Amerikaanse stripwereld. Zijn strips Maaikies en Sock Monkey zijn positief ontvangen door critici en publiek. Millionaire staat bekend om zijn realistische antihelden en fantasievolle verhalen. Ook zijn nieuwste strip, Billy Hazelnuts, is een fantasierijk avontuur.

, is een fantasierijk avontuur.

In Billy Hazelnuts gaat kind en wetenschapster Becky samen met haar vriend Billy Hazelnut – door muizen gemaakt van onder andere meel, gist en gehakt – op reis om de verdwenen maan te zoeken en de strijd aan te gaan met een slechte krokodil op stoom en zijn blinde geleide stinkdier. Billy Hazelnuts heeft wel iets weg van klassiekers als Alice in Wonderland en The Wizard of Oz. Ook in die verhalen neemt een meisje het samen met vrienden op tegen de meest vreemde figuren. Groot verschil tussen de strip van Millionaire en de genoemde klassiekers is dat de lezer niet vertederd wordt door de hoofdpersoon Becky. Zij is niet schattig en aandoenlijk zoals Alice en Dorothey. Becky is een irritante betweter waarmee de lezer zich liever niet zal identificeren.

~

Een Golem en een schattige vijand

De andere hoofdpersoon, Billy Hazelnut, is ook al geen vertederende vreemdeling zoals bijvoorbeeld Mogwai uit Gremlins, E.T., Jack uit The Nightmare Before Christmas of Edward Scissorhands. Billy heeft veel meer gemeen met Gollem uit The Lord of The Rings, dezelfde holle ogen, slechte tanden en hoekige botten. Billy wordt door muizen in elkaar gezet uit afval en dat is te zien. Waarom een meisje in hemelsnaam bevriend raakt met een dergelijk schepsel is dan ook een van de grootste vraagtekens die dit boek oproept. Millionaire geeft enkele hints; Becky zou eenzaam zijn en een sadistische moeder hebben. Toch wordt er geen bevredigende verklaring gegeven voor de vriendschap tussen Billy en Becky.

Natuurlijk loopt er ook een vijand rond in de wereld van Billy Hazelnuts; het sulletje Eugene dat verliefd is op Becky en gedichten voor haar schrijft. Eugenes liefde wordt niet beantwoord en uit wraak maakt hij een oorlogsschip inclusief een mechanische krokodil als kapitein. Dit piratenschip ontvoert Becky en tracht Billy uit de weg te ruimen.

Het probleem met Eugene als vijand is dat de lezer, en zeker de stripnerd, zich zal herkennen in het personage en met dit karakter nog het meest meeleeft. Tony Millionaires meest menselijke karakter is dus een ‘bad guy’ en de meest vertederende persoon in deze strip.

~

Niet tijdloos

Helaas is Billy Hazelnuts geen tijdloos verhaal, geen strip die je ooit nog eens aan je kleinkinderen wil laten zien. Dit ligt vooral aan de hiervoor beschreven hoofdpersonages waarmee de lezer zich niet kan identificeren. Daarnaast is het verhaal iets te dun en bevat de verhaallijn weinig verassingen. Het lijkt erop dat Tony Millionaire weinig inspiratie had en daarom een aantal oude, welbekende verhalen in een blender heeft gedaan. Het product hiervan is echter eerder zuur dan zoet.

De schrijver en tekenaar verdient op de valreep nog wel lof voor zijn tekenwerk, hoewel dit niet van een noemenswaardige kwaliteit is om uitvoerig te bespreken zijn de panelen en kader allemaal attractief getekend. Storend is echter dat Millionaire af en toe perspectieven door elkaar gooit en vooral gezichtsuitdrukkingen versimpelt tot de welbekende smileys van msn. Voor een echt tijdloze strip voor jong en oud is het raadzamer om de recensie van Jordan Crane’s The Clouds Above op deze site te herlezen.