Moord, magie en het Vaticaan

recensie: Romain Sardou - Verlos ons van het kwaad (vert. Harrie Nelissen en Anne van der Straaten)

Verlos ons van het kwaad, geschreven door de Franse schrijver Romain Sardou (1974), omschrijft de afzonderlijke zoektocht van pater Guillem Aba en meesterspeurder Benedict Gui naar een zeer duister geheim binnen het Vaticaan. Aan de hand van een groot aantal kindverdwijningen ontrafelen Aba en Gui een gevaarlijk magisch complot dat de hele Katholieke wereld voorgoed zal veranderen.

Op een koude winterdag in 1288 wordt op gewelddadige wijze het wonderkind Perrot ontvoerd uit zijn Franse geboortedorp Cantimpré. Vastbesloten om Perrot terug te vinden, gaat de priester van het dorp, Guillem Aba, op onderzoek uit. Tijdens zijn zoektocht stuit hij op een groot aantal kindverdwijningen die allemaal verband lijken te houden met de ontvoering van Perrot. Alle verdwenen kinderen blijken namelijk bovennatuurlijke gaven te bezitten, net als Perrot. Via vele omwegen komt Aba uiteindelijk bij de ondoordringbare Italiaanse burcht Albert Magnus terecht die het hart blijkt te zijn van zeer duistere magische praktijken. Op dezelfde dag als Perrot verdwijnt in Rome de jonge Rainerio, werkzaam als klerk binnen het Vaticaan. Meesterspeurder Benedict Gui duikt op deze verdwijningzaak en legt een crimineel netwerk bloot met vertakkingen tot in de hoogste geestelijke kringen van het Vaticaan. Zonder elkaars pad te kruisen weten Aba en Gui door te dringen tot het grootste geheim van de Katholieke Kerk. Maar tot welke prijs?

Een rijke fantasie doordrenkt met magie
Met Verlos ons van het kwaad heeft Sardou absoluut een thriller van formaat neergezet. Spanning en ongeloof wisselen elkaar in hoog tempo af. Op creatieve en fantasierijke wijze leidt Sardou de lezer door de Middeleeuwse wereld van Franse roversholen, Italiaanse katholieke corruptie en gevaarlijke politieke intriges. Met fascinerend oog voor detail omschrijft Sardou de levendige straten van de wereldstad Rome waar je je leven niet zeker bent, vooral niet als je voor de voeten van de Katholieke Kerk loopt. Wat Verlos ons van het kwaad vooral siert, is het ogenschijnlijk grijze gebied tussen geloof en magie. Sardou toont op ingenieuze wijze aan dat indertijd het Vaticaan meer dan eens het geloof probeerde te manipuleren door middel van tovenarij. Zo vervalst de slimme Gui een wonder door een religieus beeld te bewerken met lood en rode kleurstof, waardoor het bloed huilt.

Jammer is wel dat Sardou zich soms lijkt te verliezen in zijn eigen verhaal. De aparte verhaallijnen van Aba en Gui houden het boek spannend, maar Verlos ons van het kwaad verliest hierdoor ook aan overzichtelijkheid. Dit komt vooral, doordat Sardou de ene na de andere subverhaallijn creëert waardoor het boek af en toe moeilijk te volgen is. Zo komen naast Aba en Gui de persoonlijke ervaringen van onder andere Perrot, Perrot’s ontvoerders, Rainerio en verschillende hoge geestelijken binnen het Vaticaan aan bod. Dit is verwarrend voor de lezer, omdat deze ervaringen meer dan eens zodanig door elkaar lopen dat onduidelijk is over wie nu precies wordt verteld.

Tweestrijd tussen geloof en ratio
Toch voert uiteindelijk de spanning, en niet de onoverzichtelijkheid, de boventoon in Verlos ons van het Kwaad. De aparte verhaallijnen van Aba en Gui dragen hier dan ook zeker aan bij. Sardou houdt het boek dynamisch en spannend door van twee verschillende kanten toe te werken naar de ontmaskering van het duistere geheim van het Vaticaan. Aba en Gui’s bevindingen sluiten zo naadloos op elkaar aan dat de lezer het gevoel krijgt dat het gruwelijke complot zich exclusief voor zijn ogen ontvouwt. Onherroepelijk word je meegezogen in de tweestrijd van Aba en Gui tussen hun rotsvaste geloof en hun gezond verstand. Deze uitdieping van de karakters en gevoelens van beide personages geeft het boek dan ook een extra dimensie. Opmerkelijk is toch wel dat Sardou bewust of onbewust neigt naar rationaliteit en intelligentie. Uiteindelijk leidt Aba’s gezond verstand hem naar de burcht Albert Magnus en niet zijn geloof. Ook Gui ontrafelt met zijn intelligentie, zonder hulp van een hogere macht, de kern van het magische complot.

Al met al is Verlos ons van het kwaad absoluut een aanrader voor de lezer met een interesse in spanning, complexiteit, heimelijke intriges en het Vaticaan. Deze thriller smaakt absoluut naar meer!