IJskoud al 400 jaar op twitter

recensie: Rayner Unwin (vert. Jelle Noorman) - Overwintering op Nova Zembla. Willem Barentsz en de expeditie om de Noord

Nova Zembla. Je kunt je natuurlijk richten op het gelijknamige natuurverschijnsel. Of misschien maak je er de eerste Nederlandse 3D-film van. Maar je kunt natuurlijk ook dat beroemde verhaal proberen zo goed mogelijk in zijn geheel te vertellen.

natuurverschijnsel. Of misschien maak je er de eerste Nederlandse 3D-film van. Maar je kunt natuurlijk ook dat beroemde verhaal proberen zo goed mogelijk in zijn geheel te vertellen.

Dat laatste heeft Rayner Unwin gedaan met Overwintering op Nova Zembla. Willem Barentsz en de expeditie om de Noord. Op basis van documenten, voorwerpen en waarnemingen tracht hij de beroemde expeditie van 1596 zo waarheidsgetrouw mogelijk te reconstrueren. Met name het reisverslag van Gerrit de Veer is hierbij uiteraard van onschatbare waarde geweest.

Het verhaal en de nieuwe media

Als je na het lezen van Overwintering op Nova Zembla meer over deze barre tocht wilt weten, is het reisverslag van Gerrit de Veer trouwens ook gewoon op internet te lezen (op de site van de DBNL). De goede man zit zelfs op Twitter. De veelheid aan beschikbaar materiaal geeft al een indicatie van de aantrekkingskracht van deze heroïsche onderneming. Ook na 400 jaar spreekt de tocht nog tot de verbeelding van lezers en kijkers.

Maar hoe zat het nu ook alweer precies met dat verhaal?

In 1596 varen Willem Barentsz en Jacob van Heemskerck uit voor hun derde expeditie om de Noord, op zoek naar een doorvaart naar de Oost. Hun schip strandt echter op het ijs van de Noordelijke IJszee. Samen met vijftien lotgenoten zien Barentsz en Van Heemskerck zich gedwongen de winter op het eiland Nova Zembla door te brengen.

Heldhaftige overwintering tussen de ijsberen

In Overwintering op Nova Zembla zet Unwin de wederwaardigheden van de koene avonturiers meeslepend neer. De ontberingen, de heldhaftige moed, het niet aflatende doorzettingsvermogen van de onverschrokken zeevaarders, het wordt allemaal indringend duidelijk tijdens het lezen van dit boek. Tijdens het lezen voel je de beklemmende spanning van de gedoemde onderneming je bekruipen. De koude rillingen lopen je over de rug als weer eens een dodelijke ijsbeer uit de oneindige poolnacht opduikt op zoek naar iets eetbaars. En vermoeide, onderkoelde Nederlandse poolreizigers zijn eetbaar.

Het historische perspectief dat Unwin schept, de ontberingen die de zeevaarders trotseren en de prettige schrijfstijl maken van Overwintering op Nova Zembla een erg prettig boek. Dit is niet slechts een reisverslag, dit is een avonturenroman. Het is ook een bewijs dat de werkelijkheid vaak onwaarschijnlijker is dan fictie. Dat deze avonturiers, onder dergelijke barre omstandigheden, hun tocht hebben kunnen ondernemen roept ook na 400 jaar nog diep respect af. En als je na al die verschrikkingen ook nog eens op Twitter je belevenissen met de wereld deelt, is een gepast, respectvol stilzwijgen het enige wat je als lezer nog rest. Chapeau!

Bekijk de teaser van de film Nova Zembla 3D

8WEEKLY MediaPlayer