Pageturnen met een Ierse puber

recensie: Peter Murphy (vert. Elles Theulen) - De Openbaring

John Devine is een vijftienjarige puber. Samen met zijn moeder woont hij in een oud huis aan de rand van een klein Iers dorp. Met de komst van de mysterieuze Jamey Covey raakt Johns leven in een stroomversnelling.  In De Openbaring beschrijft Peter Murphy de worsteling van een jongen met opgroeien, verleiding, vriendschap en afscheid.

De Openbaring is het romandebuut van Peter Murphy. Eerder schreef de Ier voor Rolling Stone Magazine, Newsweek en Dublins Hot Press. Het boek werd door de Engelse pers met lovende kritieken ontvangen. Terecht, is de conclusie na het lezen van de laatste bladzijde. Murphy leverde met zijn debuut een pageturner af die doet denken aan Joe Speedboot: wereldse nieuwkomer neemt geïsoleerde puber op sleeptouw naar een grotere wereld dan die van het dorp waar hij al zijn leven lang woont.

Kraaien en wormen

‘Ik ben geboren tijdens een zware storm.’ Met deze zin begint het verhaal van John Devine. De zin zet de toon voor de enigszins mystieke sfeer die Peter Murphy door het boek heeft geweven. Dat het hoofdpersonage een fascinatie voor wormen, parasieten en andersoortige kruipers heeft, draagt ook bij aan de donkere, wat onheilspellende waas die over het boek hangt. Aan de hoofdstukken gaan interludes vooraf waarin een oude kraai figureert. De vogel is afkomstig uit nachtmerries die John kwellen. Ze werpen ook een blik vooruit naar wat er komen gaat en zijn zo verbonden met de titel van het boek: De Openbaring.

Het Ierse platteland laat John Devine balanceren op een smalle richel. Links van hem ligt de heilige drie-eenheid van God, Jezus en de Heilige geest. Rechts van hem klinkt de roep van seks, drank en geweld. Een zomer lang loopt John Devine samen met zijn nieuwe vriend James Covey over deze richel. De chaos in Johns puberleven is compleet als zijn moeder geveld wordt door een slopende ziekte. Zonder vader en overgeleverd aan de zorg van een gestoorde buurvrouw vecht John tegen de ondergang. Peter Murphy brouwt met deze ingrediënten een pakkend verhaal.

Eeuwig zomervakantie

Murphy schrijft beeldend. Korte zinnen en snelle dialogen zorgen voor een prettige cadans. De korte golfjes uit de pen van de auteur voeren de lezer mee, zonder terecht te komen in een wildwaterbaan. Wellicht komt dit doordat De Openbaring zich grotendeels afspeelt tijdens de schoolvakantie van John Devine. Murphy roept hiermee een gevoel op dat veel mensen zullen kennen uit hun jeugd: dat van een zomervakantie waar geen eind aan lijkt te komen. Een periode waarin warme dagen aaneen worden geregen en de school zowel bij het achter- als vooruitkijken uit zicht verdwenen is.

Voorspellingen zijn de rode draad die door De Openbaring loopt. Daarnaast lijkt Peter Murphy een dubbele bodem in het verhaal te hebben willen aanbrengen. De nachtmerries van John, de verhalen die zijn kompaan Jamey Covey schrijft, een waarzegster die ergens in het boek opduikt, bijbelpassages die Johns moeder voordraagt, de mysterieuze buurvrouw Nagle. Murphy lijkt wat te willen zeggen, maar wat precies wordt niet duidelijk. Om het nog eens extra ingewikkeld te maken speelt hij ook met namen. Wie heet er nu John Devine? En de initialen van Johns vriend James Covey, zouden die toevallig J.C. zijn? Al met al ontstaat er zo een aantal losse eindjes die niet aan elkaar geknoopt worden. De onervarenheid van een debuterend schrijver of een bewuste keuze?