Ook uit

recensie: OOK UIT: You're here for The Beatles // Steen // De gouden kooi // Als jij kon kruipen in mijn huid // Hollands Maandblad 700 // Passionate: Berberspecial

Een kleine greep uit de vele uitgaven die de afgelopen weken het licht zagen

Hekket, Van Lier en Verstegen – You’re here for The Beatles

De generatie die opgroeide met popmuziek zit inmiddels minimaal in de midlifecrisis en dat zullen we weten ook. Drie oudere mannen gaven daar op eigen wijze vorm aan door het bezoeken van heilige Beatlegrond: helemaal met Easyjet naar Liverpool. Het resultaat is een boekje met een bijbehorende DVD, waarop helaas geen enkele Beatle en zelfs geen muziek. Een fijn egodocument in triplo, met aandacht voor de Britse spoorwegen.

~

Over The Beatles is intussen zo ongeveer alles wel gezegd en geschreven, maar er kan altijd nog wel iets bij. Dus schreven de heren niet alleen een boekje over hun avonturen, maar deden ze daar ook een aandoenlijke DVD bij met een verslag van hun bezoek aan een aantal plekken in Liverpool die iets met hun favoriete band te maken hebben. Dat was op zich weer een uitvloeisel van hun toenemende Beatlesgekte, die zich eerder al vertaalde in het organiseren van B-dagen en het aanleggen van verzamelingen, alles in de strijd tegen het voorbijgaan der dingen en de eigen onbetekenendheid, want het is hard als het bandje waar je zelf ooit in speelde, het nooit verder schopte dan een lokale legende waar verder nooit iemand van heeft gehoord. Dan is tweedehands roem de aangewezen weg en heel fijn dat wij daarvan deelgenoot mogen zijn.

Om de Beatles zelf hoeft niemand dit boekje te kopen, alles is al uitentreuren vastgelegd, je kunt het zo gek niet bedenken of het duikt wel ergens op in de Beatlologie, al zullen er vast nog wel fans zijn die geen genoeg kunnen krijgen van discussies over afwijkende intro’s van nummers. Wat You’re here for The Beatles wel weer erg leuk maakt is de zeer persoonlijke insteek, de mallotige details en de overal op de achtergrond meeklinkende relativering, die in wankel evenwicht blijft met de enorme ernst waarmee groef na groef betekenis moet krijgen. Een echte ontdekking hebben ze ook nog gedaan: op de gedenkplaat bij de plek waar voor de allereerste keer de Quarrymen optraden (de proto-Beatles en de eerste band waarin John en Paul samen speelden) is de naam van banjospeler Rod Davis verkeerd gespeld. Shock! Horror! Proost, mannen. Leuk boek. (Enno de Witt)

Uitgever: Walewein • Prijs: € 16,50 (paperback, met dvd) • 112 bladzijden • ISBN 90-7796-902-0

Steen: De beste verhalen en gedichten van studenten

Noord-Nederland kende vijf jaar lang de Noordboekprijs, een verhalenwedstrijd voor studenten uit Groningen en Friesland. Na haar eerste lustrum kwam er echter een eind aan het bestaan. Omdat enkele organisatieleden het de moeite waard achtte een doorstart te maken is de Stichting Studenten en Literatuur(SSL) in het leven geroepen. Het boekje Steen is het resultaat van de eerste editie van de SSL-prijs.

~

Studenttalent uit Noord-Nederland wijdde zich aan verhalen en gedichten met als thema ‘Steen’. In tegenstelling tot de Noordboekprijs mochten er nu ook dichters zich in de strijd werpen. Nadat een jury zich over de inzendingen had gebogen kwamen er elf verhalen en elf gedichten als winnaars uit de bus. Deze 22 stukken zijn gebundeld in Steen.

Twee dingen vallen op aan deze bundel. Ten eerste dat ondanks de diverse invalshoeken één thema de boventoon voert: de levenloosheid van de steen. Niet alleen door hier letterlijk naar te verwijzen, maar ook doordat de steen wordt verbonden met de dood. Een steen blijkt bijvoorbeeld zeer geschikt als wapen. Hierdoor bezitten veel verhalen en gedichten een soort kilte. Gelukkig hebben de schrijvers deze kilte mooi weten te verwoorden.

Dat brengt me bij het tweede punt: het niveau van de inzendingen. Er zijn weinig echt zwakke broeders te bekennen in deze bundel. Blijkbaar zit het wel goed met de schrijvende toekomst van dit land. Tenminste wat het noordelijke deel betreft. Misschien dat hier en daar nog wat aan stijl en originaliteit kan worden gewerkt. Zo deed het verhaal van Trevor Scarse me wel meteen heel erg aan het korte verhaal In the ruins van Roald Dahl denken. Maar verder hoor je mij geen steen en been klagen. (Erik Meijers)

Uitgever: Kleine Uil • Prijs: € 11,00 (paperback) • 85 bladzijden • ISBN: 907748731X

Zainab Salbi – De gouden kooi

De van oorsprong Iraakse Zainab Salbi vertelt in dit autobiografisch boek hoe het is om in de omgeving van Saddam Hoesein te leven. Haar vader was een van Sadams persoonlijke piloten en zodoende speelde het leven van zijn gezin zich af binnen het direct gezichtsveld van Saddam. Toen Zainib twintig was werd ze plotseling uitgehuwelijkt aan een Amerikaan, niet zonder reden zoals ze later ontdekte, aangezien Saddam – die bekend stond vanwege zijn seksuele perversie – zijn oog op haar had laten vallen.

Uitgever: Arena • Prijs: € 18,50 (paperback) • 319 bladzijden • ISBN: 90-6974-758-8

Stipo Jelec – Als jij kon kruipen in mijn huid

De stuiptrekkende uitgeverij Vassallucci bracht onlangs het Nederlandse debuut van de jonge Bosnisch-Nederlandse schrijver Stipo Jeleè uit. Het is een ietwat fragmentarische roman die zich afspeelt tegen de achtergrond van de Balkanoorlog. Centraal staan vijf jonge mensen die in een internaat zitten en een poging doen om op te groeien tussen de chaos waarin hun land terecht is gekomen. Ondertussen worstelen ze met hun seksualiteit en allerlei andere normale puberproblemen. In de roman ontmoeten we een bonte stoet personages: kindsoldaten, pikkentrekkers, verkrachters, hoeren, bedelaars, etc. Het resultaat is een overvol boek, dat soms nogal geforceerd aandoet.

Uitgever: Vassallucci • Prijs: € 19,95 (paperback) • 334 bladzijden • ISBN: 90-5000-855-0

Tijdschriften

Passionate: Berberspecial

Het tijdschrift Passionate wijdde, onder de bezielde leiding van gastredacteur Abdelkader Benali, onlangs een speciaal nummer aan de Berberbse wortels van veel Marrokaans-Nederlandse schrijvers. Een geslaagd project dat wezenlijk bijdraagt aan een beter inzicht in de toenemende stroom interessante immigrantenliteratuur.

Prijs: € 7,50

Hollands Maandblad nr. 700

In het voorwoord tot dit jubileumnummer wordt Hollands Maandblad als volgt omschreven:

Hollands Maandblad wil [de kenbare] wereld nader beschouwen. De essays in dit tijdschrift leggen de structuur van die wereld bloot, het proza vertelt over de menselijke dwaaltocht door die wereld, de poëzie verkent de grenzen van die wereld en de beeldende kunst biedt zicht op woordloze nieuwe vormen zonder welke die wereld fletser zou zijn.

Ondanks de zelf aangemeten bescheidenheid van hoofdredacteur Bastiaan Bommeljé, klinkt dit nog behoorlijk ambitieus. Dat dit wellicht wat overdreven, maar toch niet geheel onterecht is kunt u zelf nalezen in dit boeidende nummer.

Prijs: € 5,95