Boeken / Strip

In beeld

recensie: Nieuwe strips maart/april

De Nederlandse uitgeverijen presenteerden de afgelopen weken weer stapels nieuwe beeldverhalen. Het is vrijwel ondoenlijk om de hele waslijst in kaart te brengen. Om die reden volgt hieronder een selectie van de meest in het oog springende titels.

Isaac de Piraat

Alice (Isaac de piraat)
Alice (Isaac de piraat)

Op het moment dat Christophe Blain acht jaar geleden debuteerde met La révolte d’Hop-Frog kreeg de Franse strip een ander gezicht. Naast zijn tekenwerk voor het populaire Donjon Ochtendgloren brak hij ook door met zijn eigen Isaac de Piraat. En hoe! Voor het eerste deel kreeg hij in 2002 al meteen de prijs voor het beste album in Angoulême. Het zojuist verschenen vierde deel speelt zich af in Parijs. Amper hersteld van zijn onwaarschijnlijke zeereis keert Isaac, geflankeerd door zijn vriend Jacques, terug naar de Franse hoofdstad. Samen gaan ze op zoek naar zijn spoorloos verdwenen geliefde. Op hun zoektocht rollen ze van de ene vreemde ontmoeting in de andere. En ze worden zelfs ontvoerd! Door wie en waarom blijft heel duister, maar het is al snel duidelijk dat hun leven opnieuw aan een zijden draadje hangt… De lezer wordt regelmatig op het verkeerde been gezet in deze onderhoudende reeks. Prachtig zijn ook de schetsmatige tekeningen en verzorgde inkleuringen. Isaac de Piraat is een nu al klassieke serie die het verdient een grote groep bewonderaars aan zich te binden

Christophe Blain • Isaac de Piraat 4: Parijs • Prijs € 13,50 • 48 pagina’s • ISBN 90 5492 160 9

Collectie Ignatz

Scène uit <i>De onschuldigen</i>
Scène uit De onschuldigen

In 2005 lanceerde Oog & Blik met het album Babel van David B, de Collectie Ignatz. Doel van deze reeks is het uitgeven van korte verhalen, gemaakt door zowel bekende als onbekende stripmakers. Alle delen hebben ongeveer dezelfde lengte en zijn gestoken in een uniform jasje. Initiator van de Collectie Ignatz is Igort (de auteursnaam van de in 1958 in Cagliari geboren Igor Tuveri), van wie Oog & Blik vorig jaar al het sfeervolle album 5 is het perfecte getal op de markt bracht. Aan de reeks werden onlangs maar liefst drie nieuwe titels toegevoegd, waaronder Baobab van deze Igort, een verhaal dat zich grotendeels afspeelt in Japan. Dat de Collectie Ignatz niet streeft naar verhalen met een identieke sfeer of inhoud, toont De onschuldigen van de Italiaan Gipi aan, een kort verhaal over ‘jongens van de straat’. Insomnia van Matt Broersma is het deel uit de reeks met het meest suggestieve verhaal, waarin de lezers mee worden gevoerd naar verschillende delen van de wereld. Waarmee het ook duidelijk mag zijn dat de Collectie Ignatz ernaar streeft een veelzijdig beeld te geven van de hedendaagse stripmakers die, hoe verschillend ook, het verdienen een groter publiek te bereiken.

Igort • Baobab 1 • Prijs: € 9,95 • 32 pagina’s • ISBN 90-5492-154-4
Gipi • De onschuldigen • 32 pagina’s • Prijs € 9,95 • ISBN 90-5492-155-2
Matt Broersma • Insomnia • Prijs € 9,95 • 32 pagina’s • ISBN 90-5492-156-0

De Vrije Vlucht

Scène uit <i>De woesteling</i>
Scène uit De woesteling

De hardcoverreeks span class=”titel”>De Vrije Vlucht van uitgeverij Dupuis wordt regelmatig uitgebreid met een nieuw deel. Onlangs verscheen De woesteling 2, van de Fransman Baru. In eigen land is deze stripmaker bepaald geen onbekende. Hij debuteerde al in 1982 in het vermaarde tijdschrift Pilote met een reeks korte verhalen en publiceerde twee jaar daarna Quéquettes Blues, een deels autobiografisch verhaal over het dagelijks leven van kinderen uit de Franse arbeidersklasse. Anton Witkowski in De woesteling is afkomstig uit de zelfkant van de samenleving. Deze succesvolle bokser wordt zowel gevreesd als bewierookt en gehekeld. Maar kan hij het leven van een superster eigenlijk wel aan? Als zijn loopbaan wordt gedwarsboomd, moet Anton een pas op de plaats maken en terugkeren naar de plaats waar hij oorspronkelijk vandaan is gekomen. Dat bezieling de drijvende kracht is achter het tekenwerk van Baru, laat deze tweedelige serie nadrukkelijk zien. Het energieke karakter van de hoofdpersoon is volledig in overeenstemming met de sfeer die dit fraaie album ademt. Een van de betere delen uit de prestigieuze collectie Vrije Vlucht, dat onlangs werd uitgebreid met nóg eens twee nieuwe albums: het tweede deel van De Boeman (van Lebeault en Filippi) en het derde deel van De Fotograaf (gemaakt door Guibert, Lefèvre en Lemercier).

Baru • De woesteling 2 • Prijs € 13,50 • 64 pagina’s • ISBN 90-314-2793-4
Lebeault & Filippi • De boeman 2 • Prijs: € 13,50 • 56 pagina’s • ISBN 90-314-2741-1
Guibert, Lefèvre & Lemercier • De Fotograaf 3 • Prijs: € 13,50 • 56 pagina’s • ISBN 90-314-2792-6

En verder…

Scène uit <i>Kenya 4</i>
Scène uit Kenya 4

Vliegende schotels en prehistorische monsters komen samen in de strip Kenya, getekend door de Braziliaan Leo. In het nieuwe deel Interventies (naar een scenario van Rodolphe) dient de lezer het verstand op nul te zetten, om nog te kunnen genieten van de eigenzinnige verhaallijnen. Wie niet genoeg kan krijgen van de capriolen van CIA en Russische maffia kan terecht bij scenarist Desberg en tekenaar Labiano, die samen een nieuw deel van de reeks Black Op van de persen lieten rollen. Een pittig Hollywood-gehalte heeft nog altijd de avonturier en Vietnamveteraan Wayne Shelton (in het nieuwe deel De wraak een resultaat van de samenwerking tussen tekenaar Denayer en scenarist Cailleteau), die met zijn jaren ’70 snor vreemd genoeg nog steeds de vrouwen het hoofd op hol kan brengen. Het album Het verbond van de Opalen (gemaakt door scenaristen Corbeyran en Hamm en tekenaar Grun) heeft gelukkig een heel wat fantasierijker karakter. Het verhaal van het tweede deel De Loge speelt zich af in het jaar 1628 in de Franse stad Bordeaux. Over een laatste wens, een verborgen opaal en de strijd tussen Hugenoten en de katholieke soldaten van kardinaal Richelieu. Sfeervol verhaal, sfeervolle kleuren. Wat wil de doorsnee stripliefhebber nog meer?

Leo & Rodolphe • Kenya 4: Interventies • Prijs: € 5,25 • 48 pagina’s • ISBN: 90-6793-789-4
Desberg & Labiano • Black Op 2 • Prijs: € 7,50 • 48 pagina’s • ISBN: 90-6793-8165
Corbeyran, Hamm & Grun • Het verbond van de Opalen 2: De loge • Prijs: € 5,25 • 48 pagina’s • ISBN: 90-6793-817-3