Minder is meer

recensie: Monaldi & Sorti (vert. Jan van der Haar) - Versluiering

.

Aldus Monaldi & Sorti over het geschenkboekje dat ze schreven voor de Maand van het Spannende Boek. En daarmee komen ze meteen tot de kern van de zaak. Versluiering is een typisch Monaldi & Sorti-verhaal, maar dan in veel minder pagina’s dan normaal.

Ophef rondom een castraat

Inhoudelijk valt het verhaal als volgt samen te vatten. Het hele Franse hof is in rep en roer: kardinaal Mazarin, de eerste minster van het koninkrijk, wil voor het volgende carnaval een groots Italiaans melodrama opvoeren. Maar welk complot gaat er werkelijk schuil achter deze weelderige opvoering? Dat vraagt de jonge Atto Melani zich af, de hoofdrolspeler van het geheimzinnige spel. Samen met zijn trouwe secretaris gaat hij op onderzoek uit en stuit op een dodelijke samenzwering die teruggaat tot het Florence van twee eeuwen geleden.

Versluiering is een korte kennismaking met de castraat Melani, die we ook al kennen van het grotere werk van het schrijversduo. In 2002 zorgde hun debuut Imprimatur voor de nodige ophef binnen het Vaticaan. Vervolgdelen in de serie rondom Melani (SecretumVeritas) werden daarom alleen nog maar in vertaling uitgebracht, omdat het duo in eigen land geboycot werd. Stuk voor stuk lijvige boeken die gekenmerkt worden door de grondige research die eraan ten grondslag ligt.

Minder pagina’s met meer vaart

Versluiering is met 96 pagina’s aanzienlijk korter dan het overige werk van Monaldi & Sorti. En dat heeft zijn voordelen. Het tweetal doet grondige research voor hun boeken en dat is te merken ook. De romans lopen over van personages, locaties en gebeurtenissen. Alles wordt er bij gesleept om maar duidelijk te maken dat er veel tijd en aandacht in het onderzoek is gestoken. In de romans kan dit de vaart nog wel eens uit het verhaal halen.

Ook in dit geschenkboekje wordt er weer van alles bijgehaald om de setting van het verhaal aan te kleden. Doordat de schrijvers echter beperkt zijn tot minder dan honderd bladzijden is het aantal personages en gebeurtenissen bijna te overzien. Nog steeds vraag je je van tijd tot tijd af wat deze nieuwe persoon of gebeurtenis nu weer met het verhaal te maken heeft. Maar na een pagina of twee gaat het hoofdverhaal gelukkig gewoon weer verder. Daardoor heeft dit boekje behoorlijk wat meer vaart dan bijvoorbeeld Secretum.

Opstap naar het grotere werk

Voor een geschenk in het kader van de Maand van het Spannende Boek is Versluiering verrassend genoeg nauwelijks spannend te noemen. Ten slotte vormen de historische gebeurtenissen rondom de verwikkelingen van Atto Melani het echte mysterie van het boek. En die gebeurtenissen zijn niet voor niets historisch, oftewel: al bij voorbaat bekend. Het verhaaltje waarin een mislukte aanslag wordt gepleegd op Atto’s mentor Malagigi dient als een magere kapstok voor de historische setting.

Voor wie een bovenmaatse interesse heeft in Italiaanse historische gebeurtenissen vormt het werk van Monaldi & Sorti echter een goede inkijk in de achterliggende intriges. En voor wie geïnteresseerd is in het werk van Monaldi & Sorti kan Versluiering dienen als een representatieve opstap richting het omvangrijkere werk. Maar beide interessegebieden vragen de nodige inspanning van de lezer. Voor het duiden van de geschiedenis moet je nou eenmaal moeite doen.