Boeken / Strip

Strak en efficiënt

recensie: Lectrr - Hara Kiwi

“Lectrr is de onechte zoon van Kamagurka en Kristien Hemmerechts, die te onhandig was om in den bouw te gaan en dus maar cartoonist werd.” Zo stelt de auteur zichzelf voor op zijn eigen website. Deze omschrijving is tekenend voor het oeuvre van deze doldwaze Vlaming (echte naam Steven Degryse).

~

Na veel publicaties op websites als StripSter en Nukomix en in bladen als Ink en Myx was het tijd voor een eerste bundeling. Maar liefst 78 cartoons bevat dit boekje. Na lezing is duidelijk dat Lectrr het talent heeft de juiste snaar te raken. Nergens wordt het banaal of flauw. En, niet onbelangrijk, nergens wordt er geconsolideerd. Heilige huisjes worden steen voor steen afgebroken, minderheidsgroepen worden zonder pardon aangepakt. Moslims, christenen of epileptici. Ze moeten er allemaal aan geloven.

Eetbare slipjes

~

Toch doet het de auteur geen recht om alles maar in de hoek van de slapstick te plaatsen. Als een ware cartoonist weet hij de lezer ook veelvuldig te confronteren met zijn eigen dolgedraaide wereldje. Zo zien we twee uitgemergelde Afrikaantjes tegenover elkaar zitten, een zwerm vliegen als een aureool boven hun veel te grote hoofden. Zegt de ene Afrikaan tegen de ander: “Naar het schijnt hebben ze in het Westen zelfs eetbare slipjes.”

Fijne mengelmoes

Zo is het Lectrr gelukt om de argeloze lezer een fijne mengelmoes voor te schotelen. En dat alles verbeeld in zijn zo kenmerkende stijl. Strak en efficiënt, altijd in dienst van de boodschap, of deze nu grappig, confronterend of vilein bedoeld is. Het moge duidelijk zijn, Hara Kiwi smaakt naar meer. Het is te hopen dat we nog lange tijd mogen genieten van de eigenzinnige hersenspinsels van dit Vlaamse fenomeen.

De Nederlandse editie van deze bundel bevat een aantal cartoons die niet in de Vlaamse voorkomen. De bundel is te verkrijgen via de uitgever of bij de stripspeciaalzaak.