Pech in het spel, geluk in de liefde?

recensie: Ken Bray - De kunst van het scoren//Bas Kast - De liefde: En waar de hartstocht vandaan komt

Het is een hele toer om te kunnen scoren. Zowel in de liefde als in het voetbal. Gelukkig schiet de wetenschap te hulp. In de hieronder genoemde boeken worden we voorzien van wetenschappelijke weetjes en feiten over zowel het edele voetbalspel als het spel der liefde. En de hoopvolle boodschap is: Scoren kun je leren.

De kunst van het scoren

In De kunst van het scoren van Ken Bray wordt de wetenschap achter het hedendaagse voetbal behandeld. Of het nu de luchtweerstand bij een effectvolle vrije trap betreft of de kracht van de psychologische voorsprong, het passeert allemaal de revue. Bray heeft geprobeerd de belangrijkste wetenschappelijke ondervindingen leesbaar te bundelen in dit boekwerk.

De kunst van het scoren trapt af met een hoofdstuk over de ontstaansgeschiedenis van het voetbal. Dit is direct ook het beste hoofdstuk. Het is erg boeiend om te lezen hoe het hedendaagse voetbal zich heeft ontwikkeld van een keiharde wedstrijd tussen dorpen op een gigantisch ‘speelveld’ (waar de bal ook met de hand gespeeld mocht worden) naar de gereglementeerde variant die men nu op de beperkte omvang van een voetbalveld speelt. Voetbal was blijkbaar altijd al ‘oorlog’. Daarna vervalt Bray in saaie wetenschappelijke verhandelingen over het gedrag van de bal én de voetballer. Stof die de gemiddelde lezer weinig zal boeien. Wie wil nu eigenlijk weten hoeveel meter een keeper maximaal kan uittrappen of onder welke hoek een bal geraakt moet worden voor een optimale vrije trap?

De kunst van het scoren is misschien interessant voor een beginnende voetbalcoach, maar andere liefhebbers van het spelletje zullen zelfs de reclamepauzes van De wedstrijden van Talpa niet overslaan om even in dit boek te bladeren. Het is droge kost, terwijl het hier toch om een heel smeuïg spelletje gaat. Bray bedekt een mooi volksvermaak met een dikke laag stoffige wetenschap en haalt zo de glans van het spel.

De liefde

Van een geheel andere orde is het boek van Bas Kast: De liefde. En waar de hartstocht vandaan komt. Ook hier staat de wetenschap rondom het scoren centraal. Dit maal gaat het echter om het behalen van een optimaal resultaat in de liefde in plaats van op het voetbalveld.

Op het eerste gezicht lijkt het boek alles behalve veelbelovend. De omslag van het boek toont ons namelijk op de achterflap een foto van de auteur die ons eerder de schijn geeft dat het hier een goedkoop doktersromannetje betreft dan een serieuze wetenschappelijke verhandeling. Gelukkig maar dat schijn soms bedriegt.

In heldere bewoordingen toont Kast ons de mechanismen van de liefde. De inzichten van onderzoeken van psychologen, biologen, gedragstherapeuten en neurofysiologen worden op een rijtje gezet. De verschillende invalshoeken worden samen gepresenteerd en thematisch per hoofdstuk weergegeven. Hierdoor ontstaat een ‘compleet’ beeld van het begrip liefde. Kast doet dit lekker losjes en onderhoudend. Hij geeft handige tips voor het verleiden (laat de ander praten), het onderhouden van de relatie (denk positief, wees constant attent) en het scheiden (onderken het belang van en beteugel de jaloezie).

Het klinkt als je het zo opdreunt als een stel dooddoeners, maar in de juiste wetenschappelijke context zijn het verhelderende feiten die je kunnen helpen in het dagelijkse relationele leven. Het verschil tussen het net opgedreunde lijstje en het boek van Kast zit hem in de schrijverskwaliteit van Kast. Hij dreunt niet simpel wat feitjes op, maar hij kleedt het leuk aan en dat maakt dit boek zo lekker leesbaar en onderhoudend.

De liefde. En waar de hartstocht vandaan komt is aan te raden voor een ieder die een relatie heeft, een relatie wil of net een uit een relatie komt. En als je buiten deze categorieën valt, dan rek je de grenzen maar wat op, want dit boek is leuk voor iedereen met een sociaal leven. En wees nu eerlijk: wie wil er niet succesvol zijn in de liefde? Bas Kast reikt je daarvoor de handvaten aan.

De kunst van het scoren: De verborgen regels van het voetbal • Ken Bray • Uitgever: Thomas Rap • Prijs: € 18,90 (paperback) • 255 bladzijden • ISBN:90-6005-605-1

De liefde: En waar de hartstocht vandaan komt • Bas Kast • Uitgever: Wereldbibliotheek • Prijs: € 15,90 (gebonden) • 224 bladzijden • ISBN:90-284-2142-4