Diepgaande slachtpartijen

recensie: Karin Slaughter (vert. Ineke Lenting) - Gevallen

De boeken van Karin Slaughter staan bekend om hun mannelijke inslag: veel bloed en gruwelijke moorden. Er is op het eerste oog weinig lieflijks en vrouwelijks aan deze thrillers.

Maar haar boeken zijn meer dan alleen een podium voor hard geweld en bloedrode pageturners. Slaugther besteedt ook altijd veel aandacht aan haar hoofdpersonages. De onderlinge relaties, hun verleden en hun twijfels en verwachtingen beschrijft ze uitgebreid. Het is deze combinatie van schijnbaar doelloos gruwelijk geweld en diepgaande karakteranalyse die ook van Gevallen een geslaagde thriller maakt.

Oude bekenden en veel nieuwe criminelen

In Gevallen komen weer een aantal oude bekenden om de hoek kijken. Zo worden oude getrouwen zoals Sara Linton en Will Trent ten tonele gevoerd. Personages die de grote schare fans van Slaughters werk ondertussen maar al te vertrouwd zullen zijn. Maar naast de gebruikelijk hoofdpersonages passeert ook een groot aantal criminelen de revue.

En dat grote aantal schurken, gecombineerd met de neiging van de auteur om onderlinge relaties uit te diepen, valt in Gevallen niet altijd positief uit. Soms raak je door al die namen de draad een beetje kwijt. Dat haalt hier en daar behoorlijk de vaart uit het verhaal. Wat dan weer dubbel jammer is gezien de rest van het boek. Want verder is Gevallen weer een echte ‘Karin Slaughter’.

Slachtoffer wordt letterlijk gebroken

Gevallen gaat over de moeder van agente Faith Mitchell, die door onbekenden ontvoerd wordt. Aangezien deze Evelyn Mitchell vroeger teamleider was bij de narcoticabrigade worden de daders dan ook al snel in die hoek gezocht. En zoals we van de schrijfster gewend zijn, wordt er tijdens die ontvoering niet lichtzinnig met het slachtoffer omgesprongen. Evelyn moet menig bloederige wond, kneuzing en gebroken ledemaat oplopen alvorens de zoektocht ook maar enigszins zijn ontknoping nadert.

Dat de link met drugs uiteindelijk net iets anders uitpakt dan aanvankelijk gedacht moge duidelijk zijn. In een goede thriller zit uiteraard altijd wel een plotwending en Karin Slaughter weet na twaalf succesvolle boeken wel hoe ze een thriller moet schrijven. Dus ondanks sommige te lange uitweidingen is ook Gevallen weer een lekker spannend en leesbaar boek geworden. Voeg daar een ontluikende liefde tussen Sara Linton en Will Trent aan toe en je hebt een heerlijk vakantieboek. Een boek dat je zelfs onder een tropisch zonnetje doet huiveren.