Een raadsel voor een stormachtige avond

recensie: De passievrucht

.

~

Het wordt weer kouder buiten. De duisternis slaat eerder toe en de wind en de regen teisteren je ramen. Het is pas september, maar je kunt niet vroeg genoeg voorbereid zijn op die herfstavonden waarop je eigenlijk niet meer naar buiten wilt. Voor die uren heb je een lekker boek nodig. Vlot geschreven, spannend en niet te ingewikkeld. Met een kopje thee onder de dekens.

Ben je al in de juiste sferen? Dan is het tijd voor De passievrucht van Karel Glastra van Loon. Als Armin en zijn vriendin Ellen een kind willen, blijkt Armin onvruchtbaar te zijn. Toch heeft hij al een zoon van dertien jaar. Armin wantrouwt eerst het oordeel van de arts, maar trekt uiteindelijk zijn hele verleden in twijfel. Wat heeft zijn overleden vriendin Monika, de moeder van zijn zoon Bo, allemaal uitgespookt? Een zoektocht naar de antwoorden begint en Glastra van Loon sleept zijn lezers zonder pardon mee. Als een detective gaat Armin op zoek naar de vader van zijn zoon, de dader. Als de lezers bijna alle clous in handen denkt te hebben, krijgt het verhaal een mooie emotionele wending. Plotseling wordt de harde detective een denker. Het gaat niet langer om het misdrijf, maar om herinneringen, verbondenheid en identiteit.

De passievrucht won in 1999 de Generale Bank Literatuurprijs en daardoor ontstond wel wat ophef in literaire kringen. Het was niet intellectueel en doordacht genoeg en zeker niet voorbestemd om een klassieker te worden. Maar bij de keuze voor Glastra van Loons romandebuut werden in dit geval terecht de emotie en meeslependheid geprezen. En laten dat nou net de eigenschappen zijn van een boek waarmee je een herfstavond perfect kunt vullen.