Boeken / Strip

Een dromende kluizenaar

recensie: Jozef Peeters - Rene Follet: Un rêveur sédentaire

Er zijn striptekenaars waar je zelden of nooit iets over leest of hoort. Die werken in alle stilte aan de eeuwigheid. Sommigen hoor je nooit omdat ze door niemand gehoord willen worden, anderen omdat ze niets willen zeggen. René Follet hoort bij die laatste groep. Ieder verzoek voor een interview wordt beleefd door hem afgewimpeld.

Al meer dan zestig jaar werkt René Follet aan een even omvangrijk als imposant oeuvre. Hij begon zijn loopbaan als illustrator al in 1945. Eerst in tijdschriften van de scouting, totdat hij in 1948 zijn eerste tekeningen in het stripweekblad Kuifje zag verschijnen, een jaar later gevolgd door publicaties in het stripweekblad Robbedoes. Daardoor werd hij al snel een uitzondering in het Belgische stripmillieu, hij publiceerde immers in twee uitgesproken concurrenten van elkaar, Kuifje en Robbedoes.

Grijstonen

Illustratie uit Steven Severijn
Illustratie uit Steven Severijn

In de jaren veertig tekende hij ook zijn eerste beeldverhalen, wederom voor scoutingbladen. Het was duidelijk nog het zoeken van een jonge auteur. Het vlot van de Meduse, een Oom Wim-verhaal dat in 1951 in Robbedoes verscheen, is één van de eerste geslaagde stripverhalen van zijn hand. Vele andere stripreeksen zouden volgen, waaronder Steven Severijn, Edmund Bell en Daddy, maar, minder bekend bij het grote publiek, besteedt hij het leeuwendeel van zijn tijd aan zijn grote passie: het illustreren. Vele duizenden illustraties heeft hij al gemaakt in die zestig jaar, zowel in kleur, zwartwit als grijstonen. Vooral in die laatste techniek is hij een onbetwiste meester.

Ondanks dat hij één van die tekenaars is die het liefst in anonimiteit leeft, is er een Franstalige monografie van de hand van de Vlaamse stripkenner Jozef Peeters verschenen. In dit 176 pagina’s tellende boek wordt een uitgebreid beeld van Follets loopbaan geschetst. Niet alleen in tekst, maar vooral in beeld. Naast een algemeen hoofdstuk over Follets werk en een hoofdstuk over zijn beeldverhalen, is er ook een aantal thematische hoofdstukken opgenomen over onder andere de illustraties die hij maakte bij de Bob Morane-verhalen van Henri Vernes en bij het werk van John Flanders/Jean Ray. Ook komt Follets werk voor Nederlandse stripbladen aan bod. Zo maakte hij illustraties voor de stripweekbladen Pep en Donald Duck en tekende hij voor het stripweekblad Eppo de strip Steven Severijn op basis van scenario�s van Gerard Soeteman, tekstschrijver van vrijwel alle films van de Nederlandse filmmaker Paul Verhoeven. Ook tekende hij voor Eppo op scenario van Wilbert Plijnaar het korte verhaal Op het spoor van de Yeti. Aan een aantal vrienden en collega’s van Follet werd gevraagd een bijdrage te leveren. Dit resulteerde in getuigenissen in woord of beeld van onder andere Emmanuel Lepage, Frank Pé, Tibet, René Hausman, Derib en onze eigen Martin Lodewijk, met wie Follet twee verhalen van Edmund Bell maakte. Als afsluiting is er in het boek een gedegen bibliografie opgenomen die niet alleen handig is, maar zeker ook indrukwekkend door het enorme beschreven oeuvre.

Dwarsdoorsnede van het oeuvre

Illustratie uit Steven Severijn
Illustratie uit Steven Severijn

De monografie is ook voor niet Franstalige liefhebbers van het werk van René Follet een ware must. Met zijn 400 illustraties en afbeeldingen in kleur is het boek een lust voor het oog. Er wordt een dwarsdoorsnede gemaakt uit Follets oeuvre waardoor een fascinerend overzicht van het werk van de tekenaar wordt gegeven, van jeugdtekeningen tot het beeldverhaal waar hij momenteel aan werkt. De tekeningen in het boek zijn afkomstig uit zowel het archief van Follet als uit de collecties van een aantal verzamelaars. Ook is materiaal gebruikt, afkomstig uit de archieven van Het Stripschap en het Stripdocumentatiecentrum Nederland. Het boek bevat daardoor veel onbekend en nooit eerder gepubliceerd materiaal. Zo werden talrijke illustraties opgenomen die Follet schilderde op verzoek van liefhebbers. De onderwerpen van deze vrije prenten lopen uiteen van de tocht van Hannibal over de Alpen tot de fantastische hommages aan Franquin die Follet schilderde.

Het boek is uitgegeven door Uitgeverij L’Age d’Or in Charleroi, een kleine uitgever die van tijd tot tijd fraaie boeken uitgeeft over Belgische stripauteurs die niet door de grote uitgeverijen worden ge�erd met een boek. Over Hergé en Hugo Pratt zijn inmiddels kasten vol boeken verschenen, om maar een voorbeeld te noemen, maar auteurs als Macherot, Tillieux en Follet hebben gelukkig een ereplek gevonden bij deze Vlaamse uitgever.

Voor meer informatie en bestellingen kunt u e-mailen naar: folletboek@xs4all.nl

Reageer op dit artikel