Boeken / Strip

Hallo, hier is Eefje Wentelteefje

recensie: Hallo, hier is Eefje Wentelteefje

.

Eefje Wentelteefje, een creatie van Jeroen de Leijer, hoeft echter geen enkele moeite te doen om de lezer aan zich te verplichten. Ze hoeft je maar aan te kijken met haar grote ogen en je bent al verkocht. Haar jurkje is net zo rood als de blosjes op haar wangen. Twee dunne vlechtjes, bijeengehouden door een rode strik maken het geheel af. Ziehier het nieuwe kindsterretje van de stripwereld. Suske en Wiske in één personage verenigd.

Autohealer

Het is geen groot licht, onze Eefje. Haar peervormige hoofdje ten spijt. Met veel gebeurtenissen weet ze zich geen raad. Nu zijn het ook niet de meest alledaagse situaties waar ze in verzeild raakt. Jeroen de Leijer heeft de gave om, op het eerste gezicht, normale

~

situaties absurdistisch te maken. Zo bezorgt een verkoper van wasmachines al pratende over zijn producten een vrouwelijke klant spontaan een orgasme. In een ander verhaal maken we kennis met Johnny Enigma, autohealer. Dit medium, dat zich in het bewuste verhaal buigt over een defecte Mercedes, gaat niet over één nacht ijs. Tijdens de sessie worden de pendel, de aurabril en de Tibetaanse klankschalen niet geschuwd. Zelfs aan rebirthing wordt gedacht.

Dit is enkel een greep uit de vele krankzinnige vondsten. Het boek staat er vol mee. Er lijkt geen eind aan te komen. We maken echter niet alleen kennis met Eefje zelf. Ook haar broer en haar moeder komen aan bod. Na de kennismaking met deze personages, verbaast het de lezer des te meer dat Eefje zo gewoon is gebleven. Zij is dan ook het baken waar de lezer zich op kan richten tijdens zijn reis door de surrealistische wereld van Jeroen de Leijer.

Absurdistisch universum

De tekeningstijl die in het album geëtaleerd wordt, past perfect bij de hilarische verhalen. Door het bij tijd en wijle niet zo nauw te nemen met het perspectief en de onderlinge verhoudingen creëert Jeroen de Leijer zijn eigen absurdistische universum. In dit universum wemelt het van de intrigerende personages. Treffend weergegeven in een heldere, strakke tekenstijl. Ieder personage is met zorg vormgegeven. De ene nog gekker dan de ander. Het duizelt de lezer, maar toch gaat hij verder. Er is geen ontkomen aan. En na lezing van dit album zal hij de wereld om zich heen met heel andere ogen gaan beschouwen.

~

Toch is het niet alleen maar absurde humor. Met een kroontjesscalpel legt de auteur tevens de gekte van onze eigen samenleving bloot. De beste voorbeelden hiervan zijn de behandeling van kwesties als borstvergroting, anorexia en ontwrichte gezinnen. Door dit op een speelse manier te doen, krijgen deze onderwerpen nog meer betekenis en diepte. Het is tevens een compliment waard dat deze onderwerpen niet geforceerd aandoen. Ze vormen op een natuurlijke wijze een geheel met de andere verhalen.

Diva

Samengevat, Jeroen de Leijer is er in geslaagd om met zijn rondreizend rariteitenkabinet een verpletterende indruk achter te laten. Zijn creaties verdienen stuk voor stuk een speciaal plekje in het hart van de lezer. En Eefje Wentelteefje verdient nu al de status van diva.
Kortom, een heerlijk album voor de liefhebber!