Boeken / Strip

Ronddwalen in het doolhof van de geest

recensie: Jan Vriends - The pianist/Labyrinth

De overkoepelende titel van dit album, ‘An adventure of JanJaap’, geeft direct aan dat uitgeverij Bries geen genoegen neemt met enkel het Nederlands taalgebied. En waarom ook niet. Niet geschoten is altijd mis, luidt een bekende zegswijze.

~

Dit eerste dubbelalbum van het multitalent Jan Vriends bestaat uit twee aparte delen met elk een eigen cover. Het eerste verhaal, The pianist, is voorgepubliceerd in Zone 5300. Dit deel toont ons meteen de verbluffende tekencapaciteiten van de auteur. Zichtbaar moeiteloos mengt hij diverse stijlen door elkaar. Het resultaat is een aantrekkelijk geheel dat oogt als een heuse animatiefilm.

Bizar?

We maken kennis met JanJaap, alter ego en tevens muze van de tekenaar. Op geraffineerde wijze speelt Jan Vriends, die zelf de rol van de pianist voor zijn rekening neemt, met begrippen als fictie en werkelijkheid. Tevens creëert hij zijn eigen hype. Net als tijdens de Tante Leny-expositie in Rotterdam, waar hij als stunt een vitrine vol JanJaap-parafernalia had opgesteld, wemelt het ook in het boek van de JanJaap-merchandise. In de wereld van Jan Vriends kan namelijk alles. Zo kan het zelfs gebeuren dat de auteur slechts een verzinsel blijkt te zijn van zijn eigen protagonist. Bizar? Welzeker. Maar tegelijkertijd is het een bewijs van de creatieve kwaliteit van de auteur.

Heilige graal

Ook in het tweede verhaal Labyrinth volgen we JanJaap tijdens zijn zoektocht naar inspiratie. Wat volgt is een adembenemend avontuur vol wanhoop, gruwel en humor. In het gezelschap van een hond en een sanseveria dwaalt onze held rond in het doolhof van zijn geest, op zoek naar zijn heilige graal. Uiteraard ontmoeten we de nodige opmerkelijke creaturen en zijn we getuige van enkele verrassende karakterontwikkelingen. Zo af en toe schemert het werk van Lewis Trondheim door de passages heen. Echter, zonder afbreuk te doen aan de eigen kenmerkende stijl.

Jan Vriends bewijst eens te meer de kneepjes van het vak als geen ander te beheersen. Met het personage van JanJaap heeft hij tevens een belangrijke troef in handen. Want dat deze sympathieke dromer het hart van menig lezer zal veroveren, moge duidelijk zijn.