Monnik en detective

recensie: Jacqueline Zirkzee - Het boek van Tristan en Isolde // Sue Grafton - S is for silence

Hoewel het basisgegeven van dit overbekende verhaal erg eenvoudig is – meisje wordt verliefd op de verkeerde, die daar niet echt om kan lachen – maakt schrijfster/historica Jacqueline Zirkzee het zich bepaald niet gemakkelijk. Zij is een vrouw, maar haar verteller is een man, een monnik. Dit is op zich geen spectaculair nieuws, maar daar eindigt het niet. Die monnik schrijft het verhaal van Isolde, maar in de ikvorm. Het gaat dus om een vrouw die over een man schrijft die zich inleeft in een vrouw.

Jacqueline Zirkzee – Het boek van Tristan en Isolde

Maar dat is niet enige uitdaging: Zirkzee heeft ervoor gekozen om het verhaal te situeren in de zesde eeuw: de donkere, door Romeinen en andere beschavingen verstoken, periode waar we vrijwel niets over weten. Aan de ene kant biedt dat talloze mogelijkheden: het decor is kneedbaar. Aan de andere kant moet de schrijver wel een wereld scheppen waar niemand zijn weg vindt. Zirkzee klaart de klus echter feilloos.

Wie geschiedenis, en specifiek de donkere Middeleeuwen een lekkere kluif vindt, zal van dit boek smullen. Maar ook wie zich graag in een tot ondergang gedoemd liefdesverhaal stort, kan zich hier verwachten aan vlotte maar bittere zinnen over hoe iets niet mocht wezen. Het enige wat een beetje tegen de borst stoot, maar dat is vaak eigen aan historici, is de soms wat belerende toon die net niet goed genoeg is verstopt. Bijvoorbeeld: “Mijn vriendje heette Patrick. Hij was vernoemd naar Sint Patrick. Het leven van deze heilige kennen we uit de door hemzelf geschreven Confessio.” Dat is er iets te grof ingelast, maar wie zich daar overheen kan zetten, wacht een pittig en, vooruit dan maar, leerzaam boekje.(Hannes Dedeurwaarder)

Het boek van Tristan en Isolde • Jacqueline Zirkzee • Uitgever: Conserve • Prijs: € € 7,95 (pocket) • 278 bladzijden • ISBN 90 417 6142X

Kinsey Millhone – S is for silence

Iedereen die regelmatig detectives leest is wel bekend met Sue Graftons boeken over de privé-detective Kinsey Millhone. Ook als je de boeken niet gelezen hebt ken je de serie waarschijnlijk toch door de herkenbare titels.

Ieder Kinsey Millhone-boek heeft een letter van het alfabet in de titel. Zo begon het allemaal met A is voor Alibi. Om vervolgens via B is for Burglar uiteindelijk bij het meest recente deel te belanden: S is for Silence. Het is niet voor niets dat we alweer bij het negentiende deel van deze reeks zijn aanbeland. Sue Grafton heeft ondertussen een vaste schare fans verworven en stelt deze ook zelden teleur. Het gemiddelde niveau van deze serie is gewoonweg goed te noemen.

Het constante niveau zegt iets over de kwaliteiten van Grafton als schrijfster, maar is uiteindelijk ook alleen maar een gemiddelde. Uiteraard zijn sommige boeken in de serie beter dan andere. En S is for Silence is wellicht niet het beste boek uit de reeks. Hoewel het verhaal uiteindelijk wel in een stroomversnelling geraakt sukkelt het toch net iets te lang voort. Deze versnelling treed namelijk pas op de laatste 8 pagina’s van het boek in. Tot dan aan toe hobbelt het verhaal maar wat richting het einde.

Verdwijning

Kinsey probeert na 35 jaar te achterhalen wat er in 1953 met de verdwenen Violet Sullivan is gebeurd. Is zij vertrokken met een geheime minnaar of vermoord? Pas na driekwart van het boek kom je dit te weten en pas op de laatste paar pagina’s weet je wie de minnaar en/of de moordenaar is. Nu is dat laatste uiteraard wel vaker het geval in een detectiveverhaal. Alleen is de weg er naartoe een beetje langdradig. Zo lijkt Kinsey meer geïnteresseerd in een hapje eten dan in het achterhalen van de waarheid: ze is meer tijd kwijt met eten dan met iemand ondervragen.

Op het moment dat de vaart er in zit ga je wel meteen op het puntje van je stoel zitten. Dat is dan toch de kracht van Grafton, dat ze je na al die pagina’s toch meteen weet mee te sleuren in die stroomversnelling. Het blijft echter jammer dat het voorgaande niet net iets meer pit in zich heeft. Als je zolang wacht met je onthullingen moet je meer teasers in de aanloop stoppen. Of je moet de lezer tenminste het idee geven dat de detective bezig is het doel te naderen. Tot aan de omwenteling lijkt Millhone echter alles behalve dichter bij de waarheid gekomen te zijn.

S is for Silence is misschien niet Graftons beste boek. Het lijkt een beetje op een Nicci French verhaal: een groot deel van het boek gebeurt er niets en dan opeens ontvouwt het verhaal zich op de laatste paar bladzijden in een sneltreinvaart. Gelukkig is Graftons plotwending stukken beter dan die van Nicci French. Dit maakt het saaie begin nog enigszins goed. Laten we hopen dat deel T weer alles op hetzelfde hoge Graftonniveau is.(Erik Meijers)

S is for Silence • Sue Grafton • Uitgever: Nilsson & Lamm • Prijs: € 17,95 (pocket) • 375 bladzijden • ISBN 405054107