Zweeds succes

recensie: Hjorth Rosenfeldt (vert. Geri de Boer) - Wat verborgen is

.

Dat je begrijpt waarom iemand iets doet, wil nog niet zeggen dat je die persoon ook sympathiek vindt. Sebastian Bergman is zo’n persoon: je begrijpt wel waarom hij zich schofterig gedraagt, maar hij blijft een irritante kwal.
De jonge Roger Eriksson is op brute wijze vermoord, en zijn hart is uit zijn lichaam gesneden. Dit is een zaak die al snel te groot blijkt voor de lokale politie-eenheid van het Zweedse stadje Västerås. Een team van experts van de nationale recherche wordt ingeschakeld om de geruchtmakende moordzaak op te helderen. Sebastian Bergman sluit zich bij hen aan. Alleen heeft hij hiervoor andere motieven dan het oplossen van de moord.

Schrijversduo Hjorth en Rosenfeldt heeft met dit debuut een degelijke thriller opgeleverd. Alle elementen voor een goede thriller zijn aanwezig: spanningsopbouw, verschillende dwaalsporen en de ontknoping met een twist, het is er allemaal. Wat dit boek echter verder boven het maaiveld doet uitsteken, zijn de goed uitgewerkte karakters.

Karakter

Naast de egocentrische Sebastian maken we ook kennis met de andere leden van het team van de nationale recherche. Ieder van hen heeft zo zijn eigen rol binnen de groep met de bijbehorende karaktertrekken. Maar daar blijft het niet bij.

Er is ook volop aandacht voor de mensen achter de karakters. Naast hun rol binnen het team hebben ze ook een leven buiten het werk, met de daarbij behorende problemen en uitdagingen. Door ook dit aspect te belichten, worden de personages ronde en tastbare persoonlijkheden. Dit trekt je nog verder het verhaal in. En dit is een verhaal dat naast de diepgang ook gewoon spannend is. Zoals het hoort in een thriller.

Zweeds drinkwater

Er zit schijnbaar iets in het Zweedse drinkwater. Het ene na het andere succesvolle schrijftalent of schrijversduo schiet uit de Zweedse grond. Hjorth en Rosenfeldt zijn hierop geen uitzondering. Integendeel: dit duo is wederom een goede aanvulling op de uitdijende groep Zweedse thrillerschrijvers. Als het van deze klasse is, kan die groep niet groot genoeg worden.