Boeken / Strip

Fabuleus viertal in één boek(je)

recensie: Hervé Bourhis (vert. Peter de Raaf) - Het kleine boek van de Beatles

.

In Het kleine boek van de Beatles worden namelijk bekende en minder bekende feitjes over de band op een verfrissende wijze onder de aandacht gebracht. Het boek is een overzicht van de geschiedenis van de band en zijn leden … in stripvorm!

Een kritische fan

~

Hervé Bourhis woont in Bordeaux en werkt als illustrator en cartoonist voor diverse bladen (waaronder Spirou en Pilote). Hij heeft verschillende titels op zijn naam staan en ontving daar verschillende prijzen voor. Zo werd Bourhis in 2002 bekroond met de Goscinny Prijs en ontving hij in 2010 de Prix Jacques Lob voor zijn complete oeuvre. Maar wat in dit geval belangrijker is: hij is Beatlesfan.

Het feit dat hij fan is, betekent overigens niet dat Bourhis alleen maar oog heeft voor de hoogtepunten en de positieve kanten van band en leden. Hij behandelt alle aspecten van hun bewogen bestaan: vanaf de geboorte van de muzikanten tot aan 2009 begeleidt hij ons door dit stuk popgeschiedenis. En daarbij schuwt hij het niet de minder goede kanten van de band te belichten. Als een album wat minder geslaagd is, dan zal Bourhis het zeker niet nalaten dat te benoemen, het (overmatig) drugsgebruik wordt niet onder het tapijt geschoven en interne strubbelingen zijn in volle glorie te bewonderen. De schrijver laat het allemaal zien, letterlijk.

~

Consequent, van begin tot eind

Alles, maar dan ook echt alles, heeft de auteur in tekeningen omgezet. Oud beeldmateriaal van de Beatles, albumhoezen, anekdotes, filmstills: Bourhis heeft alles op zijn eigen wijze grafisch geïnterpreteerd. Hierdoor is Het kleine boek van de Beatles niet alleen een redelijk compleet, maar vooral ook een heel consequent boek geworden. De liefde voor de band spat van iedere illustratie. Van begin tot eind, in goede en in slechte tijden.

Een mooi voorbeeld van deze totale omzetting van de Beatlesgeschiedenis naar stripvorm zien we als Bourhis oud fotomateriaal voor zijn boek gebruikt. Zo staat er bijvoorbeeld bij een tekening van een situatie in 1960 bij het Heiligengeistfeld in het Hamburgse St. Pauli keurig netjes tussen haakjes vermeld wie deze gebeurtenis heeft vastgelegd: ‘(Foto’s: Astrid Kirchherr)’.

Voor ieder wat wils

Het kleine boek van de Beatles is een ideale kennismaking voor iedereen die nog weinig van de band weet, voor zover die mensen bestaan. Maar daarnaast is het ook voor de doorgewinterde fan een lust voor het oog. Die laatste groep ziet alle bekende feiten weer eens voorbij komen, maar dan wel op een nieuwe verfrissende manier.

En dat is een grootse prestatie voor een ‘klein’ boek over een band waarover eigenlijk alles al gezegd en geschreven is. Dit boek is een ideale manier om kennis te maken met een groep die een onuitwisbare indruk maakte op de (pop)geschiedenis. Lees het boek, zet een Beatlesalbum op en verdwijn in je gele onderzeeër in een heldere blauwe lucht van diamanten. De Beatlesfans zitten daar al op je te wachten na hun eigen Magical Mystery Tour.

Inkijkexemplaar op YouTube:

8WEEKLY MediaPlayer