Een mooie selectie uit wat ik al had

recensie: Herman de Coninck - Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had

.

De gedichten werden geselecteerd en ingeleid door Kristien Hemmerechts, Vlaams auteur en weduwe van De Coninck. De bundel bevat een selecte van ruim tweehonderd gedichten en een korte inleiding. In deze inleiding licht Hemmerechts haar keuze toe. Ze bespreekt De Conincks manier van dichten en wijst op een aantal terugkerende thema’s in zijn werk. Ook vertelt ze over de vreemde gewaarwording om samen met haar dochter en huisraad opgenomen te worden in het werk van een dichter wiens gedichten zij tijdens haar studie moest lezen. Leuk, maar de hele inleiding omvat slechts vier pagina’s en gaat nergens echt de diepte in. Ze blijft anekdotisch en schetsmatig.

De gedichten
De bundel bevat een ruime selectie uit De Conincks werk. De kans dat persoonlijke favorieten zijn opgenomen is dus groot. Ook zijn bekendste gedichten ontbreken niet, bijvoorbeeld:

O, ik weet het niet,
maar besta, wees mooi.
Zeg: kijk, een vogel
en leer me de vogel zien.
Zeg: het leven is een brood
om in te bijten en de appels zien rood
van plezier, en nog, en nog, zeg iets.
Leer me huilen, en als ik huil
leer me zeggen: het is niets.

Een simpel en universeel gedicht met prachtige beelden, zoals De Coninck er vele schreef.

De gedichten in Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had zijn door Hemmerechts op chronologische volgorde geplaatst en, zoals zij in de inleiding schrijft, gekozen uit de bundeling van De Conincks verzamelde gedichten, getiteld De gedichten. Deze laatste bundel werd samengesteld door Hugo Brems en bevat alle gedichten van De Coninck, eveneens in chronologische volgorde. Dat roept de vraag op wat Hemmerechts’ bundel toevoegt. Waarom haar selectie kopen als alle gedichten al gebundeld zijn? Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had is slechts Hemmerechts’ persoonlijke keuze. Daarnaast geeft haar inleiding zoals gezegd geen nieuwe inzichten in het werk van De Coninck.

Hemmerechts’ selectie
In de inleiding bekent Hemmerechts dat ‘het gedicht “‘Zit daar niet zo te hebben,’ zeg ik” […] misschien een plaatsje verdient in mijn persoonlijke toptien van Herman de Coninck-gedichten. Of toch zeker in mijn toptwintig’. Deze opmerking geeft het volgende idee. Waarom geen handzaam bundeltje met een toptwintig, zodat De Conincks gedichten altijd meegedragen kunnen worden? Want waarom zou je Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had aanschaffen, terwijl De gedichten slechts tien euro duurder is en niet alleen ruim twee keer zoveel gedichten bevat, maar zelfs alle gedichten van De Coninck?

Ondanks deze kritiekpuntjes is het een mooie bundel, simpelweg door de prachtige gedichten van De Coninck. En alleen al de titel Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had geeft dit boek bestaansrecht. Mocht er een prijs zijn voor de mooiste titel, dan is dit een grote kanshebber. Jammer dat deze titel niet op de rug van de bundel staat. Daar staat ‘De mooiste gedichten’. Hoewel Hemmerechts een goede keuze heeft gemaakt, had de toevoeging ‘volgens Kristien Hemmerechts’ niet misstaan.