Boeken / Strip

Het leukste boek van het jaar

recensie: Gert Jan Pos (samenstelling) - Mooi is dat!

Enkele jaren geleden verscheen het boek Strips in stereo, waarin Nederlandse striptekenaars hun hart konden ophalen aan het verstrippen van hun favoriete Nederlandstalige popliedjes. Dat bleek al een bijzonder goed geslaagd experiment.

. Dat bleek al een bijzonder goed geslaagd experiment. Nu verschijnt Mooi is dat!, een prachtig vormgegeven boek dat nog een stapje verder gaat. In totaal 57 Nederlandse striptekenaars geven hun interpretatie van klassieke literaire werken.

Van den Vos Reynaerde
Van den Vos Reynaerde

Mooi is dat!

is samengesteld door Gert Jan Pos, naast (strip)journalist en vertaler van strips ook intendant strips bij het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst. In de functie van intendant is het zijn taak om de Nederlandse stripcultuur in de komende jaren een extra impuls te geven.

Feest voor het oog

Met Mooi is dat! is hem dat prima gelukt. Nadat hij een lijst met klassieke Nederlandstalige literaire werken samenstelde, benaderde hij Nederlandse striptekenaars met het verzoek om een titel te kiezen en die in één pagina te verbeelden. Het resultaat is een creatieve bloemlezing van de Nederlandse literatuur, waarbij het enthousiasme van de bladzijden spat. Het boek laat prachtig zien hoe woord en beeld elkaar kunnen versterken. Door de beperkte ruimte hebben de tekenaars heel bewuste keuzes moeten maken om de verhalen uit te beelden. Die keuzes leiden tot persoonlijke interpretaties die de blik van de lezer kunnen verfrissen.

<em>Ferguut</em>

Ferguut

Het boek begint bij het middeleeuwse Hebban olla vogala, en eindigt bij Tom Lanoyes Sprakeloos uit 2009. Daartussen is er plaats voor verbeeldingen van werken als Ferguut, Titaantjes, Eline Vere, Turks Fruit, Gimmick! – het is letterlijk te veel om op te noemen. Een opsomming doet de niet genoemde tekenaars onherroepelijk tekort. Sommige tekenaars hebben geprobeerd om het verhaal zo compleet mogelijk weer te geven, terwijl andere voor een globale impressie hebben gekozen. Maar stuk voor stuk zijn de pagina’s de moeite waard.

Niet flauw

Er zijn wel een aantal opmerkelijke afwezigen; zo zijn er geen bijdragen van Hanco Kolk en Jean-Marc van Tol, en van de tekenaars die wel een bijdrage leverden koos niemand een boek van Mulisch uit de lijst die Pos samenstelde. Dat zal Mulisch wel een keer doen omdraaien.

<em>Turks Fruit</em>

Turks Fruit

Maar los daarvan is Mooi is dat! het leukste boek van het jaar. Bijna alles klopt aan dit boek. Zo is er is niet flauw gedaan wat betreft de vormgeving. Het boek is gedrukt op kwalitatief hoogstaand papier, en lekker groot zodat de tekeningen en kleuren goed tot hun recht komen. Elke pagina bevat een grafische verrassing en iedere literatuurliefhebber zal meerdere favoriete werken voorbij zien komen. Mooi is dat! is het perfecte bladerboek; wie nog geen koffietafel heeft, moet er speciaal voor dit boek een aanschaffen.

Interview met samensteller Gert Jan Pos bij NOS Headlines:

8WEEKLY MediaPlayer