Toscaanse vakantieliefde

recensie: Esther Freud - Liefdesval

.

Met Liefdesval heeft Freud een roman afgeleverd die de nadruk legt op hoe een andere omgeving invloed kan hebben op relaties tussen mensen. Het boek vertelt het verhaal van de zeventienjarige Lara Riley, die door haar alleenstaande moeder wordt opgevoed. De band met haar vader Lambert begint ze net op te bouwen door middel van etentjes, als hij haar vraagt met hem mee te gaan naar Italië, waar zijn oude vriendin Caroline woont, om daar de vakantie door te brengen. Omdat dit voor Lara een uitgelezen kans is meer over haar vader te weten te komen en omdat ze razend benieuwd is naar het Italiaanse landschap gaat ze enthousiast op de uitnodiging in. In Italië komt Lara in een feestcultuur terecht die haar totaal onbekend is, want zelf heeft ze een boeddhistische achtergrond. Maar waar Lara in Londen niet veel met haar vader heeft, groeit ze in het Toscaanse landschap meer naar hem toe, omdat zij beiden vreemden zijn in een land waar ze niets kennen. En niet alleen de relatie met Lambert wordt onder de loep genomen, want wanneer Lara verliefd wordt op de zoon van de buren van Caroline, is de band die Lara met haar vader heeft, niet meer de enige die centraal staat in het boek.

Tollend hoofd

Dat Lara een verlegen meisje is, wordt snel duidelijk in het boek. Ze durft haar werkelijke gedachten niet onder woorden te brengen, durft vragen die meer over haar vader duidelijk zouden maken niet te stellen en is vaak onzeker. Tegenover de buren van Caroline, de familie Willoughby, weet ze zich geen houding te geven, want zijn deze overdreven, schreeuwerige en egocentrische mensen nu haar vrienden of niet? Als ze dan ook nog eens verliefd wordt op de enige zoon van deze familie, Kip, lijkt er helemaal geen einde te komen aan de gedachten en vragen waar ze zich mee bezighoudt. Is Kip ook verliefd op haar? Past ze wel tussen deze rijke mensen? Waarom is Lambert op vakantie gegaan, terwijl hij normaal gesproken met geen stok uit Londen weg te slaan is? Op één ongestelde vraag krijgt Lara toch antwoord: Kip is ook verliefd op haar.

Het duurt enige tijd voor de romance tussen hen opbloeit, omdat Lara, verlegen als ze is, geen stappen durft te nemen. En wanneer Lara en Kip dan eindelijk bij elkaar komen, zijn er weer nieuwe dingen waar ze zich druk om kan maken, want ineens lijkt Kips familie nogal afstandelijk en wantrouwig te doen tegenover Lara, waardoor ze zich niet meer welkom voelt. Tussen al deze wervelwinden van gedachten en gevoelens heeft Freud een passend rustpunt in het boek gebracht: het zwembad van Caroline. Verschillende keren trekt Lara zich bij het koele water terug, om zowel aan de hitte als aan haar eigen verstikkende gedachten te ontkomen.

Simplistisch

Hoewel Freud veel aandacht besteed aan het Toscaanse landschap en de sfeer van het belangrijkste evenement in Siena, de Palio, is haar stijl toch simplistisch te noemen. Een werkelijke beschrijving van de personages is niet te vinden. Meestal schrijft ze wat zijdelingse opmerkingen over het uiterlijk van de mensen en aan het karakter van de personages is weinig aandacht besteed. Hoewel ze Lara goed neergezet heeft als jonge, onzekere en verlegen adolescent, is de familie Willoughby ongrijpbaar, krijgt de relatie tussen Lara en Lambert geen diepgang en is Caroline niet meer dan een aanwezige geest.

Met Liefdesval doet Freud een aardige poging de weg van een adolescent op zoek naar volwassenheid te laten zien. Een weg waar verschillende thema’s langskomen: liefde, verdriet, geluk, afscheid en een nieuw begin. Jammer is dat het niet meer dan een aardige poging is vanwege de ontbrekende diepgang en de te makkelijke benadering van thema’s die in het echte leven veel moeilijker te benaderen zijn.