Met een liedje in je hoofd, samen met je kat, voor de tv in slaap vallen

recensie: Ellen de Visser - Waarom je kat niet mee naar bed mag

.

Waarom krijgen mannen ’s nachts een erectie en oudere vrouwen een snor? Word je echt sterker van spinazie? Als deze vragen u bezig houden kunt u eens een blik werpen in Waarom je kat niet mee naar bed mag.

Als u de antwoorden op bovenstaande vragen al kent of als dergelijke vraagstukken u niet interesseren, kunt u deze bundel beter laten liggen. Maar kunt u ’s nachts niet slapen door dergelijke knagende vragen, dan is dit boekje wellicht een goed slaapmiddel. Wist u trouwens waarom u wel in slaap valt bij het lezen van een boek, maar zelden bij het kijken van een film? Nee? Weer een reden om dit boekwerk ter hand te nemen.

Size doesn’t matter

~

Ellen de Visser is wetenschapsredacteur van De Volkskrant en beantwoordt wekelijks ‘bizarre, grappige en bloedserieuze vragen van lezers in de rubriek “Gezond”.’  Waarom je kat niet mee naar bed mag is een selectie uit twee jaar medische lezersvragen. Soms voor de hand liggend: ‘Wordt je lijf echt een tempel door ontgiften?’ (nee), soms verrassend: ‘Waarom rimpelen vingertoppen na een bad?’ (niet alleen vochtopname, maar ook de evolutie speelt een rol), soms ronduit vaag: ‘Hoe ontstaan die rondzingende oorwurmen toch?’ (geen idee), maar altijd onderhoudend.

Dat de stukjes oorspronkelijk in de rubriek ‘Gezond’ van De Volkskrant hebben gestaan heeft zijn voor en zijn nadelen. Voordeel is het formaat. In hapklare brokken wordt het antwoord op de gestelde vraag gegeven. Kort maar krachtig leren we snel de waren toedracht achter allerlei medische eigenaardigheden. Van gapen tot knietjes in het kruis, van slapeloosheid tot persoonlijke hygiëne. Het wordt allemaal snel en ter zake doende uitgelegd. Lekkere tussendoortjes die je snel een beetje slimmer maken.

Size does matter
Datzelfde formaat is tevens ook het nadeel van Waarom je kat niet mee naar bed mag. Er is vaak gewoonweg te weinig ruimte om een onderwerp goed uit te diepen. Veelal wordt er slechts gehint naar een oplossingsrichting. Nooit is er tijd om een diepgaand, genuanceerd antwoord te formuleren. Hoewel de auteur te rade gaat bij diverse gerenommeerde deskundigen voor haar antwoorden is er zeker geen sprake van een wetenschappelijk verantwoorde steekproef. Er is geen plek voor uitgebreid hoor en wederhoor.

Aan de andere kant is juist dat besef wellicht een aanzet om zelf, na het lezen van een artikel, wat dieper in de materie te duiken. Als je geïnteresseerd bent in de materie is het stuk van Ellen de Visser een mooi startpunt voor verder onderzoek. Zo kan haar antwoord op die ene prangende vraag het startschot worden van een diepere blik in de wondere wereld van de medische wetenschap. Want wonderlijk is het soms zeker. Want waarom zou je een tennisbal op je pyjamajas naaien als je last hebt van snurken (niet doen trouwens) of moet je nu wel of geen seks hebben voor een sportwedstrijd (kwestie van timing).

Slaap lekker en morgen gezond weer ontbijten
Ellen de Visser geeft op al deze vragen min of meer antwoord. 76 medische levensvragen passeren in dit boekwerk de revue. Sommige antwoorden wist u waarschijnlijk al, sommige zullen u niets interesseren en sommige zullen u versteld doen staan. Maar als bonus levert het sowieso weer leuke conversatie op bij de koffiehoek op het werk. En handige levenstips: ontbijt liever niet met yoghurt met krokante muesli en jus d’orange. Funest voor uw gebit! En krabben aan een korstje van een wond is goed, maar uiteraard met mate. En nu lekker uw bedje in met een goed boek en de kat op de gang. Welterusten.