Nieuw-Zeelandse goudkoorts

recensie: Eleanor Catton (vertaald door Gerda Baardman en Jan de Nijs) - Al wat schittert

.

Al wat schittert speelt zich af in het Nieuw-Zeeland van 1866. Net als veel andere mannen in deze tijd reist Walter Moody af naar het kustplaatsje Hokitika om zijn geluk in het goudzoeken te beproeven. Nietsvermoedend betreedt hij bij aankomst het Crown Hotel, waar hij een geheime vergadering van twaalf mannen verstoort. Ze nemen hem in vertrouwen en vertellen hem over een reeks mysterieuze voorvallen, waaronder dat van een dode man die met een enorme goudschat in zijn huis is gevonden. Alle mannen blijken op een bepaalde manier betrokken te zijn bij de voorvallen en één voor één vertellen ze hun verhaal.

Victoriaans
Met Al wat schittert levert Catton een bijdrage aan een populair genre; de neo-Victoriaanse roman. Niet enkel is haar roman in de 19e eeuw gesitueerd, ze ontleent haar vertelstijl ook aan deze tijd. Zo worden de hoofdstukken door een alwetende verteller ingeleid en zijn de personages van uitvoerige karakteromschrijvingen voorzien. Het talent van Catton ligt in deze treffende omschrijvingen, die tot diep in de ziel van de personages doordringen.

Cattons personages zijn op een opmerkelijke manier met elkaar verbonden. De twaalf mannen in het hotel representeren namelijk allemaal een sterrenbeeld of hemellichaam. Zodoende bezitten ze verschillende eigenschappen en verhouden ze zich allen op een unieke manier tot elkaar. Ieder hoofdstuk wordt verteld vanuit een ander perspectief en heeft een toepasselijke titel, als ‘Mercurius in Boogschutter’ of ‘Venus in Waterman’.

Uitzonderlijke prestatie
Het winnen van de Man Booker Prize leverde Catton twee records op: niet alleen is ze de jongste auteur ooit die de prijs won, haar roman is met 826 pagina’s ook nog eens de dikste winnaar van de Man Booker Prize. Een intimiderende grootte, maar Catton weet door haar prachtige vertelstijl de aandacht goed vast te houden.

Catton verdient veel lof voor haar werk. De complexe structuur zou bij veel auteurs gekunseld aandoen, maar Catton weet de touwtjes strak in de handen te houden en zet ieder detail naar haar hand. Daarnaast getuigt de historische nauwkeurigheid van een zorgvuldig vooronderzoek. Kortom, een unieke leeservaring die de lezer nog lang bij zal blijven.