Big Brother in het ‘echt’

recensie: Cory Doctorow - Little Brother. Big Brother voor de internetgeneratie

Het boek Little Brother. Big Brother voor de internetgeneratie van Cory Doctorow is een thriller met een modern thema. Na een terroristische aanslag in San Francisco worden Marcus en zijn vrienden verdacht van deze aanslag. Het Department of Homeland Security (DHS), de Amerikaanse binnenlandse veiligheidsdienst, krijgt vergaande bevoegdheden om de terroristen op te sporen. Het duurt niet lang voordat de dienst deze bevoegdheden misbruikt. Marcus besluit terug te vechten.

Het boek begint met een introductie van de hoofdpersoon Marcus en zijn vrienden. Marcus is een briljante hacker van vijftien jaar oud. Marcus zit op school wanneer hij de oproep krijgt dat een van zijn favoriete spellen weer gaat beginnen. Hij wil zijn vrienden waarschuwen zodat ook zij mee kunnen spelen, maar daarvoor moet hij eerst de school uit. In de school wordt er met de modernste technieken toezicht gehouden, maar Marcus omzeilt alle systemen met gemak.

Guantanamo Bay
Als Marcus en zijn vrienden eenmaal de school ontsnapt zijn, begint het verhaal pas echt. Helaas voor hen zijn zij net in de buurt van de aanslag. De vier vrienden krijgen een zak over hun hoofd en worden meegenomen naar een gevangenis. Deze gevangenis doet denken aan Guantanamo Bay.

Enige tijd later worden drie van de vier weer vrijgelaten. Marcus maakt zich zorgen om zijn in de gevangenis achtergelaten vriend. Als het DHS meer en meer bevoegdheden krijgt, besluit Marcus om terug te vechten. Onder de schuilnaam M1lk3y creëert hij een eigen netwerk, waarmee hij met gelijkgestemden kan communiceren.

Privacy of veiligheid
De vele technologische hulpmiddelen waarmee het DHS de bevolking in de gaten kan houden bestaan daadwerkelijk. Dit is ook het onheilspellende aan het boek. Het toont namelijk aan hoe makkelijk deze systemen te misbruiken zijn. Door verplichte chipkaarten kan de regering zien wie wanneer waar heen gaat. Mensen die een ‘vreemde’ route nemen worden onmiddellijk verhoord. Het boek roept de vraag op wat belangrijker is: privacy of veiligheid.

Het boek kan worden gezien als een aanklacht tegen de Amerikaanse regering na 9–11, aangezien een aantal zaken in het boek ook in het echt zijn voorgekomen. Denk aan de Guantanamo Bay–achtige gevangenis. Ook waterboarding– het simuleren van een verdrinking –wordt toegepast op Marcus en zijn vrienden.

1984
Doctorow’s verhaal doet af en toe denken aan grootheden als 1984 van George Orwell, of de Netforceserie van Tom Clancy. De overeenkomst met 1984 zit vooral in het verhaal en de macht die de regering heeft. De overeenkomst met de Netforce serie zit hem vooral in de vele technische zaken die in het verhaal verweven zijn. Toch zit Doctorow nog niet op dit niveau.

De vele verwijzingen naar moderne technologie vormen geen obstakel voor het lezen van het verhaal. Zoals het een thriller betaamt is Doctorow’s boek een echte pageturner.