Boeken / Strip

Smells like Teen Spirit

recensie: Bob Fingerman - Beg the Question

De semi-autobiografische graphic novel Beg the Question behandelt een jaar uit het leven van de jonge tekenaar Rob en zijn vriendin Sylvia in het New York van de jaren negentig. Tijdens de eerste drie pagina’s eet Robs huisgenoot rauwe koeienhersens, en beft hij zelf zijn vriendin op de vloer van zijn appartement. Sommige mensen hebben duidelijk een interessanter leven dan anderen.

Het boek is gebaseerd op de underground comic Minimum Wage, die schrijver en tekenaar Bob Fingerman in de jaren negentig publiceerde. Beg the Question is echter niet zozeer een compilatie als wel een bewerking van deze serie. Schrijver en tekenaar Bob Fingerman heeft voor de gebonden versie namelijk elke pagina aangepast om zijn tekenstijl, die tijdens de oorspronkelijke serie constant veranderde, voor dit boek gelijk te houden. Ook is hij naar eigen zeggen een perfectionistische neuroot, die niet kan ophouden aan zijn eigen werk te slijpen: “Somebody stop me, please.”

Bob Fingerman

~

Hoofdpersoon Rob is duidelijk een jonge versie van schrijver Bob. Beiden zijn geboren New Yorkers, en waar Fingerman in de jaren negentig werkte bij het pornoblad Screw, doet Rob werk voor het blad Pork. Bob heeft ondertussen zijn zaakjes wel meer voor elkaar dan de van de hand-in-de-tand levende Rob. Behalve Beg the Question heeft hij nog de graphic novel White Like She op zijn naam staan, en de verhalenbundel You Deserved It. Later dit jaar zullen nog twee werken verschijnen: de strip Recess Pieces en het boek Bottomfeeder.

Het verhaal

De belangrijkste ontwikkeling gedurende het beschreven jaar is de evolutie van Robs relatie met zijn vriendin Sylvia. Het boek opent met hun beslissing samen te gaan wonen, en sluit met hun trouwdag. Deze ontwikkeling is echter zeker niet het enige waar het boek over gaat. In de tussentijd wordt Sylvia zwanger, en besluit het koppel tot een abortus. Rob wil het hogerop zoeken dan het tekenen van porno, maar stuit op een muur van onverschillige werkgevers. Tijdens een weekendje uit met familie begluurt een neefje de twee tijdens een potje seks, en moet Sylvia de rest van de vakantie de geile tiener van zich afslaan. En tussen al dit soort capriolen door wordt vooral gewoon het leven van Rob en zijn vriendenkring / medenerds beschreven; van het verzamelen van Godzilla memorabilia tot het jagen op handtekeningen van bekende schrijvers.

~

Eigenlijk is Beg the Question vooral een schildering van het leven in New York in de jaren negentig, de tijd van de Grunge. Rob, Sylvia en hun vrienden zijn pas volwassen slackers die ontdekken dat het leven niet zo simpel is als ze hadden gehoopt. Deze levensles wordt echter met humor verteld, en het boek verzandt nergens in melancholie.
Het enige echt negatieve aspect aan het verhaal betreft de onafgemaakte verhaallijnen. Er is sprake van wrijving tussen Rob en Sylvia door Robs dominante trekjes, maar deze subplot wordt niet tot een einde gebracht. Robs vriend Matt heeft er veel moeite mee dat zijn vriendin stripper is, maar ook hier houdt het boek het bij enkele discussies die niets oplossen. De indruk ontstaat dat Fingerman voor Beg the Question enkele van de subplots van Minimum Wage eruit heeft geknipt en dat hij zich heeft beperkt tot het hoofdonderwerp: de relatie tussen Rob en Sylvia. Dit is ietwat jammer.