Een liefdesverhaal?

recensie: Ben Faccini - De afwezige man

.

De Nederlandse titel past ook minder goed bij de bloemrijk taal van Faccini. In De afwezige man beschrijft hij het liefdesverhaal tussen Elena en Riccardo. Ze leren elkaar kennen op jonge leeftijd en Elena is gefascineerd door de reislust van haar knappe minnaar. Het liefst reist hij de wereld over en hij wil zich in de toekomst vestigen in Argentinië. Wanneer Elena zwanger wordt, lijkt deze droom erg ver weg voor het jonge stel. Toch zet Riccardo door en reist hij af naar Zuid-Amerika, om hier een bestaan voor zijn gezin op te bouwen. Drie jaar later krijgt Elena het bericht van zijn broer Giacomo dat haar man in Parijs is omgekomen bij een ongeluk. Samen met haar zoontje Marco vertrekt ze naar de Franse stad en wordt er door Giacomo opgevangen. Ze trouwt met hem en het gezin vestigt zich in een toeristische streek in Frankrijk. Riccardo blijft echter een grote rol spelen in hun leven, vooral Elena kan en wil hem niet vergeten.

Grote stappen
Het verhaal begint met de ontluikende liefde tussen Elena en Riccardo, beschreven vanuit het perspectief van Elena. Op die manier kan de lezer zich goed in haar verplaatsen. Dat verandert wanneer Faccini de vertelde gebeurtenissen met grote tussenposen weergeeft. Elena’s karakter ondergaat ondertussen een metamorfose. Na iedere grote stap zie je een andere kant van haar: ze is eerst verliefd, dan verdrietig, hoopvol, verbitterd en depressief. Door die grote veranderingen in karakter en emoties komt het personage Elena ook steeds verder van de lezer af te staan.

Dit wordt versterkt wanneer het verhaal niet langer vanuit Elena wordt belicht. Ook de gevoelens en acties van Giacomo en Marco worden beschreven en later in het verhaal lijkt het alsof ieder personage dat geïntroduceerd wordt zijn of haar zegje kan doen. In vogelvlucht wordt bijvoorbeeld de geschiedenis van de hulp en de winkeleigenaar uit de doeken gedaan. Al deze verschillende personen hebben de overeenkomst dat ze geëmigreerd zijn naar Frankrijk, waardoor migratie een erg opvallend thema in het boek wordt. Te opvallend, want juist door deze veelvoud aan verhalen legt Faccini dit thema er wel erg sterk bovenop.

Na de dood van je man trouwen met zijn broer, het is een interessant onderwerp voor een roman. Jammer dat Faccini dit niet in zijn eenvoud benaderd heeft en zich niet alleen blijft richten op de emoties en gedachten van Elena. Door andere thema’s in het verhaal te verweven en secundaire verhaallijnen zo nadrukkelijk op de voorgrond te plaatsen, mist het verhaal de eenvoud en kracht van een succesvol vervolg op zijn debuut.