Uitnodiging aan de verbeelding

recensie: Anneloes Timmerije - Slaapwandelen bij daglicht

Een goede verhalenbundel moet verrassingen bieden: onverwachte wendingen, intrigerende personages en creatieve omgang met de taal. Voeg daar een flinke dosis humor en ontroering aan toe en het feest is compleet. Slaapwandelen bij daglicht van Anneloes Timmerije heeft het allemaal.

‘Kunstenaars zijn slaapwandelaars bij daglicht. Ze leven hun dromen.’ zegt meneer Mus, een personage uit de bundel. Door hardop te dromen en dat te delen met anderen, maken kunstenaars de werkelijkheid interessanter. Er ontpoppen zich nieuwe mogelijkheden, nieuwe verbanden in wat je dagelijks waarneemt. Want vraag je eens af: wat krijg je nu helemaal mee van de complexe samenhang van de dingen en mensen om je heen?

De verbeelding ontwaakt
De verhalen van Timmerije stimuleren je verbeelding, terwijl de setting van de verhalen toch heel alledaags is. De verhalen spelen zich onder meer af in een bejaardenhuis, een nieuwe woonwijk, een supermarkt en een bibliotheek. Timmerije weet deze omgeving steeds om te toveren tot een decor waarin de mooiste dingen gebeuren, voor wie dat wil zien. De personages maken verrassende dingen mee, waarvan het tegelijkertijd toch reëel is dat het in werkelijkheid iemand zou kunnen overkomen.

Zo gijzelt een bejaarde vrouw haar verzorgster omdat zij de eenzaamheid en het verstrijken van de tijd niet meer kan verdragen, een meisje neemt wraak op haar stiefvader, personages overdenken hun leven omdat ze ernstig ziek zijn of ze gaan de strijd aan met hun vliegangst. Dit lijken ogenschijnlijk zware onderwerpen, maar Timmerije behandelt ze met zachtheid en benadert ze met humor. Niet zelden ontroert de afloop van het verhaal en sla je met een tevreden gevoel het boek dicht om het verhaal even te laten bezinken.

Een schat aan mogelijkheden
De bundel biedt een breed scala aan situaties en de lezer maakt kennis met diverse persoonlijkheden. Het maakt niet uit vanuit wie het verhaal verteld wordt – jong, oud, man, vrouw, dood of levend – elk personage komt geloofwaardig over. Soms gaat Timmerije met historische feiten aan de haal, waardoor het verhaal een extra lading krijgt.

Meer nog dan een roman is een verhaal afhankelijk van een goede eerste zin. De zinnen die Timmerije neerschrijft zijn sterk: ze zijn prikkelend en roepen direct vragen op. De mogelijkheden worden in je hoofd direct geactiveerd en je wordt het verhaal in getrokken. Je nieuwsgierigheid wordt gewekt en je aandacht voor het boek wordt beloond met ontroering, humor en verwondering.

Omdat de setting van de verhalen zo alledaags is zet het je aan het denken over de verborgen dynamiek in je eigen dagelijkse omgeving. Welke gevoelens en gedachten gaan er om in de kassameisjes bij de Jumbo om de hoek? Hoe voelt de bejaarde vrouw aan de overkant zich? Is ze wel eens wanhopig? Wat gaat er schuil achter onze alledaagse werkelijkheid? Voor wie het zien wil: een schat aan mogelijkheden.