Ballades en bier

recensie: Rowwen Hèze - Vur Altied
Rowwen Hèze - Vur altied

Naar aanleiding van hun dertigjarig jubileum bracht Rowwen Hèze in 2015 elke dertigste dag van de maand een nieuwe song uit: “Er gebeurde steeds wel weer iets wat ons inspireerde”, meldt het tekstboekje bij de nieuwe cd: ‘Vur Altied’.

En inderdaad: de bezieling spat af van het negentiende (!), merendeels in het Limburgs dialect gezongen album van Jack Poels en consorten. Muzikaal verrassen doet de band al jaren niet meer echt, maar ‘Vur Altied’ is wel een prima toevoeging aan het omvangrijke oeuvre van de band.

Eigen draai

‘Vur Altied’ bevat de vertrouwde elementen van het immer opgewekt melancholische gezelschap uit America, Noord-Limburg, zoals polka, Ierse folk en texmex. De ondertitel, ‘Ballades en Beer’ is wel een mooie omschrijving voor hun muziek, want Rowwen Hèze balanceert al drie decennia vakkundig tussen opzwepende, energieke (bier)songs en gevoelige ballades. De band citeert hierbij met graagte van geliefde muzikale voorgangers. Zo neigt een deel van de openingssong erg naar ‘Flowers On The Wall’ uit Pulp Fiction. Ook op andere momenten denk je een melodielijn eerder gehoord te hebben. Covers zijn er van Dan Penn (‘Als D’n Daag is Gedoan’), Boudewijn de Groot (‘Malle Babbe’) en Warren Zevon (‘Luuster Nar Mien Hart’). Maar met zijn typerende timbre geeft Jack Poels overal een eigen draai aan.

Dorst

Een hoogtepunt van de cd is het ambitieuze, “grootst gebrouwen lied in Limburg ooit”: ‘Gebrouwe in Limburg’. Maar liefst vijfhonderd muzikanten (waaronder Frank Lammers, Guus Meeuwis, Huub van der Lubbe en Beppie Kraft) dragen bij aan dit lied, dat klein begint, maar eindigt in een orgastische en bombastische texmex, compleet met orkest en fanfare, en tot slot ook nog een stukje rap. Een ongegeneerde ode aan Limburg, jazeker, maar qua compositie en arrangement zit het lied bijzonder knap in elkaar. Je gaat bijna verlangen naar een goed glas Limburgs bier …

Eveneens dorstverwekkend is het aanstekelijke, oosters getinte en tekstueel ietwat dubbelzinnige ‘Van Drinke Krijg je Dorst’, een vrijzinnige bewerking van de dancehit ‘I’m an Albatraoz’ van AronChupa. Feestnummers en gevoelige ballades wisselen elkaar, volgens beproefd recept, ook op dit album weer af. Americana à la Calexico klinkt door in ‘Kameel van de Peel’ en de vertrouwde wals keert terug in het geestige ‘Draak Van ’n Liedje’. Een heus kinderkoor -met Limburgs accent- vormt de aanzet van Rowwen Hèzes vrolijke kijk op Kerstmis: ‘Stilte Vannacht’.

Zo valt er veel te genieten op het jubileumalbum ‘Vur Altied’, waaraan een indrukwekkende lijst van gastmuzikanten meewerkte. In deze vorm kan Rowwen Hèze met gemak nog dertig jaar door.

Zaterdag 21 mei treedt Rowwen Hèze op bij ‘Spijkers met Koppen’, in café The Florin te Utrecht.