8WEEKLY

Akimbo: Kung-Fu Hero

Artikel: Akimbo: Kung-Fu Hero

Op een rustige dag zat Akimbo zijn eigen boontjes te doppen, totdat een geheimzinnige boodschap hem opriep om een eiland en de twintig wijzen daarop te redden van een boze draak. Of zoiets. Blablabla dacht Akimbo. Maar ja, je bent natuurlijk niet voor niets Kung-Fu held, dus trok hij zijn pyjamabroek (of zoiets) aan, en ging op avontuur (of zoiets).

~

Hop klaar!

Akimbo is een 2D platform spel. Nu ben ik vroeger best wel gek geweest op Sonic the Hedgehog en Jazz Jack Rabbit, maar verder vind ik al die 3D platformspelletjes niet altijd om over naar huis te schrijven. Lastige controls, onoverzichtelijk, etc, etc… Daarom was ik in eerste instantie best benieuwd of Akimbo me nog een beetje kon boeien. De eerste aanblik deed me echter al in lachen uitbarsten. Wat een povere graphics! Ik heb Super Nesspelletjes gespeeld die er beter uitzagen. Dit kan anno 2002 dus echt niet meer. Platformpje hier, bruggetje daar, hop klaar moeten de makers gedacht hebben.

Aanraken is sterven

Maar een platformspel is natuurlijk niet compleet zonder wat vijanden. Dus zijn er wat schelpen, oesters, skeletten en muggen om Akimbo lastig te vallen. Ze zullen het onze Kung-Fu held niet echt lastig maken. Wel lastig zijn de controls. Akimbo loopt niet, maar glijd een beetje. Verder is de besturing wat traag en dat zorgt al snel voor de nodige frustratie. Het feit dat je bij de minste aanraking gewoon dood bent maakt het al niet veel beter.

~

Jump, Jump!

De makers van Akimbo hebben zelf kennelijk nooit veel games gespeeld, want alle elementen die een platformspel leuk maken zitten dus niet in Akimbo. Vaak is een sprong naar een ander platform een letterlijke sprong in het diepe omdat je sommige platforms niet kunt zien, maar ergens buiten het scherm bungelen. Verder kan Akimbo hier en daar een suf wapen of een geheim wereldje vinden, en dat was het dan wel.

Conclusie

Akimbo is een spel wat anno nu niet echt meer kan… Hoewel, mijn vriendin leek het aanvankelijk door het schattige muziekje wel aardig te vinden. Doordat ze al snel enkele levels wist op te lossen speelde ze nog even door, maar uiteindelijk had zij er ook genoeg van. Akimbo is misschien alleen leuk voor de allerkleinsten onder ons, en in elk geval niet heel duur. Zelf zie ik echter geen enkele reden om dit spel aan te schaffen.

Systeemeisen

OS: Win 95 / 98
PC: PII-233
RAM: 32 MB
HD: 20 MB
Video: 3D-kaart