Film / Achtergrond
special: Deel 2

Imagine 2010

Deel twee van ons festivalverslag, waarin we eerlijk gezegd niet heel erg vrolijk worden van het geboden niveau. Dat kan natuurlijk toeval zijn en snel omslaan, want ons staan tot en met komend weekend nog genoeg films in het vooruitschiet.

DEEL 1 | DEEL 2 | DEEL 3

INHOUD: Transmission | The Wild Hunt | Survival of the Dead | Salvage

Apathisch na apocalyps

Transmission
Roland Vranik • Hongarije, 2009

~

Ergens in een toekomst werken om een onbekende reden beeldschermen niet meer. Energiecentrales kunnen niet zonder computerschermen functioneren en dus is er ook geen elektriciteit; sportschoolapparatuur wordt daarom gebruikt om accu’s op te laden. Om de een of andere reden is vis een van de weinige nog voorradige voedselbronnen, staan veel huizen leeg en worden grote groepen mensen vermist. De focus van de film ligt bij drie broers, waarvan er eentje sinds het verdwijnen van televisie-uitzendingen lijdt aan slapeloosheid (hij viel altijd voor de tv in slaap), een ander iets krijgt met een vrouw die hij in het zwembed heeft leren kennen, en de laatste per ongeluk zijn vrouw heeft vermoord.

Veel over het hoe en waarom blijft onduidelijk of wordt slechts summier toegelicht in deze curieuze postapocalyptische visie waarin apathie de boventoon voert. Regisseur Vranik neemt de tijd om zijn summiere verhaal te vertellen — te veel tijd, zou je haast zeggen. De handel en wandel van de personages en met name de dood van de vrouw missen door de afstandelijkheid de emotionele impact die ze zouden moeten hebben. De personages lopen lamgeslagen door het beeld; de kijker loopt schouderophalend de zaal uit.
Terug naar boven

Fantasie versus realisme

The Wild Hunt
Alexandre Franchi • Canada, 2009

~

Vikingen hebben een verbond met ridders, Kelten ontvoeren een prinses en tussendoor lopen her en der nog wat elfen rond. Welkom in de wereld van de Live Action Role Playing (LARP), waarin hele volksstammen een weekend zichzelf niet hoeven zijn door zich te verkleden en elkaar volgens strakke regels met schuimrubberen attributen te lijf gaan. Erik vindt het maar niks, maar zijn vriendin Evelyn is enthousiast geraakt door zijn broer Bjorn, die koning van de Vikingen is. Bang haar kwijt te raken zoekt hij haar op tijdens een groots LARP-weekend, net op het moment dat Evelyn haar rol van door de Kelten ontvoerde Vikingprinses moet gaan vervullen. Eriks inbreuk in het spel en zijn ridiculisering ervan zorgen voor spanningen die uiteindelijk steeds verder lijken te gaan ontsporen.

Alexandre Franchi’s debuut is in eerste plaats een boeiende inkijk in een voor vele mensen onbekende wereld. Dat levert zoals te verwachten de nodige humoristische momenten op, want volwassen mensen die het hele jaar toeleven naar het moment dat ze in maffe pakjes zich doodserieus onderwerpen aan allerlei bizarre spelregels, vraagt om belachelijkmaking. Dat blijkt echter niet het uiteindelijke doel van Franchi en co-scenarist Mark Antony Krupa (die tevens de rol van Bjorn op zich neemt), die een goede balans tussen romantiek, actie en humor weten te vinden. Het sterke spel, de overtuigende locatie (in werkelijkheid een echte LARP-lokatie) en de goede spanningsopbouw maken de ontsporing van het weekend opvallend geloofwaardig. Beschaving blijkt wederom slecht een dun laagje te zijn dat bij sommige types, die de grens tussen fantasie en realisme niet meer kunnen onderscheiden, makkelijk afbladdert.
Terug naar boven

De verrassingsfilm
Survival of the Dead
George A. Romero • VS, 2009

~

Vaste prik waar elk jaar reikhalzend naar wordt uitgekeken op Imagine: de verrassingsfilm. Tot in de zaal wordt er volop gespeculeerd over welke film het zou kunnen zijn en wordt vooral ook teruggekeken op de afgelopen sneaks, waar de afgelopen jaren op z’n zachtst gezegd een paar mindere goden tussen zaten. Helaas blijkt dat dit jaar niet anders, ondanks de grote, zelfs legendarische naam: die van zombie-godfather George A. Romero. Diens inmiddels zesde zombiefilm zet helaas de neergaande lijn van de vorige afleveringen voort. De enige verbetering van dit deel is dat Romero een keer niet probeert een (krampachtige) maatschappelijk relevante boodschap in de film te verwerken.

Voor de rest is het verhaal over een eilandje waar twee patriarchen, met onbegrijpelijk genoeg Ierse accenten (in godsnaam, waarom George? Waarom?), elkaar naar het leven staan en waar een aantal gedeserteerde soldaten op terecht komt, slaapverwekkend. Over interessante morele kwesties wordt heengestapt, boeiende personages zijn er niet, sommige plotingrepen lachwekkend soapachtig (een plotseling opduikende tweelingzus? Werkelijk?) en enige spanning ontbreekt totaal. Zelfs op het gebied van het op originele wijze over de kling jagen van zombies vertoont de film creatieve bloedarmoede. Wanneer jaagt Romero deze dode filmreeks een keer een kogel door de kop?
Terug naar boven

Berg je

Salvage
Lawrence Gough • Groot-Brittanie, 2009 

~

Jodie gaat met forse tegenzin kerstavond bij haar moeder doorbrengen. Moeder heeft zich nooit met de opvoeding van haar dochter beziggehouden en als Jodie haar met een vreemde vent in bed aantreft, vertrekt ze subiet naar een vriendinnetje in de buurt. Plotseling valt een special forces-eenheid de wijk binnen, waarbij al snel een slachtoffer valt. Waar zij naar op zoek zijn, blijft lang onduidelijk, maar moeder en minnaar worden door de zwaarbewapende troepen opgedragen binnen te blijven. Contact met haar dochter kan de moeder niet meer leggen (telefoons doen het niet meer), terwijl de situatie buiten van kwaad naar erger gaat.

Deze lowbudgetfilm verrast in het begin door de degelijke regie en het redelijk overtuigende spel, waarbij gezegd moet worden dat een straffer tempo en een betere soundtrack de effectiviteit flink hadden kunnen verhogen. Zodra de oorzaak van de ramp zich openbaart, wordt alle zorgvuldig opgebouwde geloofwaardig helaas direct tenietgedaan. Een gekke man met een misvormd hoofd moet van goede huizen komen wil hij imponeren — en daar komen opeens helaas de low low-budgetkwaliteiten van deze film keihard om de hoek kijken. Actrice Neve McIntosh, die de rol van moeder tot dan toe goed vorm gaf, gaat dan (van schrik?) ook opeens enorm aan overacting doen.
Terug naar boven